Τετάρτη 24 Απριλίου 2024
Διατροφή βελτιώνει τη χρόνια φλεγμονή των αρθρώσεων

Γερμανοί ερευνητές ανακάλυψαν ότι μια διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες μπορεί να έχει θετική επίδραση στην χρόνια φλεγμονή των αρθρώσεων, συντελώντας σε συνολικά καλύτερη οστική υγεία.

Σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο Nature Communications, επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου Friedrich Alexander εξηγεί ότι το «κλειδί» της επιρροής της διατροφής στην υγεία μας είναι τα εντερικά βακτήρια: η καλή γαστρεντερική χλωρίδα απαρτίζεται από πολλά διαφορετικά είδη βακτηρίων.

Κάθε ενήλικας είναι φορέας περίπου δύο κιλών καλών βακτηρίων στο γαστρεντερικό του σύστημα. Αυτά συμβάλλουν στην πέψη αποδομώντας τις φυτικές ίνες βοηθώντας έτσι την απορρόφηση πολύτιμων θρεπτικών συστατικών από τον οργανισμό μας. Ένα υποπροϊόν αυτής της διαδικασίας είναι τα λιπαρά οξέα βραχείας αλυσίδας, τα οποία παρέχουν ενέργεια στο σώμα, διεγείρουν την εντερική κινητικότητα και έχουν αντιφλεγμονώδη δράση.

Τα εντερικά βακτήρια καταπολεμούν επίσης τα παθογόνα και έτσι μπορούν να αποτελέσουν γραμμή άμυνας για πολλές παθήσεις ή ασθένειες, ανάλογα τη σύσταση του μικροβιώματος.

Αν λοιπόν συνυπάρχουν αρμονικά προστατεύουν τα εντερικά τοιχώματα και εμποδίζουν τον αποικισμό τους από τα παθογόνα.

Οι γερμανοί ερευνητές απέδειξαν ότι δεν είναι τα εντερικά βακτήρια που επηρεάζουν θετικά το ανοσοποιητικό σύστημα, αλλά οι μεταβολίτες τους είναι αυτοί που έχουν καταλυτική επίδραση σε αυτοάνοσες παθήσεις, όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα.

Δεν είναι ξεκάθαρο πως τα εντερικά βακτήρια και το ανοσοποιητικό σύστημα επικοινωνούν μεταξύ τους και τί μπορεί να γίνει για να εκμεταλλευθούμε την θετική επίδραση των βακτηρίων.

Ωστόσο, επικεντρώθηκαν στα βραχείας αλυσίδας λιπαρά οξέα, προπιονικό και βουτυρικό, που σχηματίζονται από τις διαδικασίες ζύμωσης των εντερικών βακτηρίων. Τα λιπαρά αυτά οξέα μπορούν να εντοπιστούν στο υγρό των αρθρώσεων και εικάζεται ότι έχουν σημαντική επίδραση στην λειτουργικότητα των αρθρώσεων.

Ο Δρ Μάριο Ζάις και οι συνεργάτες του κατάφεραν να αποδείξουν ότι μια διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες μπορεί να αλλάξει τα εντερικά βακτήρια κατά τρόπο τέτοιο ώστε να σχηματίζονται περισσότερα λιπαρά οξέα βραχείας αλυσίδας και ειδικά προπιονικό.

Μάλιστα, τεκμηρίωσαν ότι μια υψηλότερη συγκέντρωση λιπαρών οξέων βραχείας αλυσίδας στον μυελό των οστών, όπου το προπιονικό προκαλεί μείωση στον αριθμό των κυττάρων που υποβαθμίζουν τα οστά, επιβραδύνουν σημαντικά τον ρυθμό της οστικής αποδόμησης.

«Καταφέραμε να αποδείξουμε ότι μια φιλική προς τα βακτήρια διατροφή έχει αντιφλεγμονώδη δράση, καθώς και θετική επίδραση στην οστική πυκνότητα. Τα ευρήματα μας ανοίγουν τον δρόμο για καινοτόμες θεραπείες για τις φλεγμονώδεις παθήσεις των αρθρώσεων, όπως και για την οστεοπόρωση. Προς το παρόν βέβαια δεν μπορούμε να δώσουμε κάποιες συγκεκριμένες διατροφικές συστάσεις, παρά ότι η κατανάλωση δημητριακά, φρέσκων φρούτων και λαχανικών συντελεί στην διατήρηση της βακτηριακής εντερικής ποικιλότητας», καταλήγει ο Δρ Ζάις.

LIVE: Παναθηναϊκός – Ολυμπιακός

LIVE: Παναθηναϊκός – Ολυμπιακός. Παρακολουθήστε live στις 17:30 την εξέλιξη της αναμέτρησης Παναθηναϊκός – Ολυμπιακός για τον 4ο τελικό της Volley League γυναικών.

Τετάρτη 24 Απριλίου 2024