Οπουδήποτε εκτός από την οδήγηση έχουν το νου τους οι οδηγοί
Τρώνε ή πίνουν, μιλάνε στο κινητό τηλέφωνο ή στέλνουν γραπτά μηνύματα, ψάχνουν σταθμό στο ραδιόφωνο ή ρυθμίζουν την θερμοκρασία του αυτοκινήτου, τσεκάρουν το μακιγιάζ ή το χτένισμά τους στο καθρεφτάκι, κοιτάζουν διαφημιστικές πινακίδες ή βιτρίνες καταστημάτων και γενικά απασχολούνται με κάτι άλλο οι οδηγοί το ένα δέκατο του χρόνου τους, σύμφωνα με αμερικανική έρευνα που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο New England Journal of Medicine.
Spotlight
-
Έρχονται 35άρια - Προ των πυλών το πρώτο ισχυρό κύμα ζέστης
-
Mαθήτριες λυκείου έλυσαν μαθηματικό γρίφο που ήταν άλυτος εδώ και 2.000 χρόνια
-
Κι όμως δεν είναι η Ελλάδα - Αυτή η χώρα έχει τα περισσότερα νησιά στον κόσμο
-
Υπάρχει ισότητα μεταξύ των δυο φύλων στο Χόλιγουντ; Η Κρίστεν Στιούαρτ δεν το νομίζει
Τρώνε ή πίνουν, μιλάνε στο κινητό τηλέφωνο ή στέλνουν γραπτά μηνύματα, ψάχνουν σταθμό στο ραδιόφωνο ή ρυθμίζουν την θερμοκρασία του αυτοκινήτου, τσεκάρουν το μακιγιάζ ή το χτένισμά τους στο καθρεφτάκι, κοιτάζουν διαφημιστικές πινακίδες ή βιτρίνες καταστημάτων και γενικά απασχολούνται με κάτι άλλο οι οδηγοί το ένα δέκατο του χρόνου τους, σύμφωνα με αμερικανική έρευνα που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο New England Journal of Medicine.
Οι ερευνητές του Εθνικού Ινστιτούτου Ανθρώπινης Ανάπτυξης και Υγείας του Παιδιού των ΗΠΑ, με επικεφαλής τον Μπρους Σάιμον-Μόρτον, που χρησιμοποίησαν κρυφές κάμερες και ενσωματωμένους στα αυτοκίνητα αισθητήρες, προειδοποιούν ότι ο κίνδυνος να αφαιρεθούν και να εμπλακούν σε τροχαίο ατύχημα, είναι αρκετά μεγαλύτερος για τους νεαρής ηλικίας και γενικότερα τους άπειρους οδηγούς, που τείνουν πιο συχνά να αποσπάσουν την προσοχή τους από το οδήγημα.
«Οτιδήποτε αποσπά τα μάτια του οδηγού από το δρόμο, μπορεί να αποβεί επικίνδυνο», τονίζουν.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι οδηγοί αντιμετωπίζουν υπερδιπλάσιο κίνδυνο να έχουν ατύχημα, όταν πληκτρολογούν στο κινητό τους και ταυτόχρονα οδηγούν. Ειδικότερα για τους νέους και άπειρους οδηγούς ο κίνδυνος αυξάνεται έως οκτώ φορές, όταν πληκτρολογούν ή σκύβουν για να πιάσουν τη συσκευή του τηλεφώνου τους. Μικρότερος, αλλά σαφώς αυξημένος (περίπου τριπλάσιος), είναι ο κίνδυνος ατυχήματος, όταν ο οδηγός τρώει.
Από την άλλη, η έρευνα δείχνει ότι δεν αυξάνεται ιδιαίτερα ο κίνδυνος ατυχήματος, όταν ο οδηγός απλώς μιλάει στο τηλέφωνο. Επειδή όμως για να μιλήσει στο κινητό του, προηγουμένως είτε πληκτρολογούσε, είτε είχε σκύψει για να το πιάσει και να απαντήσει σε κάποια κλήση, οι ερευνητές τονίζουν πως, σε κάθε περίπτωση, πρέπει να απαγορεύεται η χρήση κάθε είδους ηλεκτρονικών συσκευών από τους οδηγούς, ιδίως τους νέους.
Η μελέτη βασίστηκε σε ανάλυση βίντεο από κάμερες που είχαν τοποθετηθεί δειγματοληπτικά στα αυτοκίνητα περίπου 150 οδηγών, ηλικίας έως 72 ετών, από τους οποίους το ένα τέταρτο ήταν νέοι (είχαν πάρει το δίπλωμα οδήγησης έως πριν από τρεις εβδομάδες). Οι υπόλοιποι οδηγοί είχαν εμπειρία 20 ετών κατά μέσο όρο.
Η βιντεοσκόπηση γινόταν όταν το όχημα βρισκόταν σε κίνηση και διήρκεσε για μια περίοδο 12 έως 18 μηνών. Ταυτόχρονα, μια σειρά από αισθητήρες κατέγραφαν την οδηγητική συμπεριφορά των συμμετεχόντων (επιταχύνσεις, απότομα φρεναρίσματα, ξαφνικές αλλαγές λωρίδας κ.α.).
Όταν συνέβαινε κάποιο τροχαίο ατύχημα (ή παραλίγο να συμβεί), οι ερευνητές κατέγραφαν σε ποιό βαθμό οι οδηγοί ήταν συγκεντρωμένοι στην οδήγηση ή η προσοχή τους είχε αποσπαστεί από κάποια άλλη δραστηριότητα.
Σύμφωνα με τον Δρ Σάιμον-Μόρτον «καθώς όλο και νέες μορφές τεχνολογίας γίνονται διαθέσιμες πλέον στα αυτοκίνητα, είναι σημαντικό οι οδηγοί να μην αισθάνονται υποχρεωμένοι να απαντούν οποιαδήποτε εισερχόμενη κλήση ή μήνυμα. Για την ασφάλεια ιδίως των νέων οδηγών, θα πρέπει να περιμένουν για να απαντήσουν μια κλήση, μόνο όταν έχουν πια σταματήσει το αυτοκίνητο».
health.in.gr,ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις