Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
Ανακαλύφθηκαν γονίδια που καθορίζουν τα χαρακτηριστικά του προσώπου

Ευρωπαίοι και αμερικανοί ερευνητές ανακάλυψαν 15 νέα γονίδια που καθορίζουν τα χαρακτηριστικά του προσώπου μας, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσαν στο επιστημονικό έντυπο Nature Genetics.

Το DNA είναι γνωστό ότι καθορίζει την όψη μας, περιλαμβανομένων και των χαρακτηριστικών του προσώπου μας. Το DNA χρησιμοποιείται από τους γιατρούς για την αποκατάσταση σοβαρών τραυμάτων στο κρανίο και το πρόσωπο, ενώ βάσει αυτού επίσης οι αρχαιολόγοι κάνουν εικασίες για την εξωτερική εμφάνιση των προγόνων μας.

Αλλά, για να γίνει πιο αποτελεσματικό το έργο των επιστημόνων θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο ποια γονίδια ακριβώς από το DNA μας ευθύνονται για συγκεκριμένα χαρακτηριστικά του προσώπου. «Είναι σαν να ψάχνουμε ψύλλους στ’ άχυρα», λέει ο Δρ Σιθ Γουέινμπεργκ από το Πανεπιστήμιο του Πίτσμπουργκ που συμμετείχε στη μελέτη. Και προσθέτει ότι «στο παρελθόν οι επιστήμονες επέλεγαν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, περιλαμβανομένης της απόστασης μεταξύ των ματιών ή το πλάτος του στόματος και στη συνέχεια αναζητούσαν την σχέση τους με συγκεκριμένα γονίδια. Έτσι εντοπίστηκαν αρκετά γονίδια, αλλά τα αποτελέσματα ήταν περιορισμένα επειδή έχουν επιλεγεί και ελεγχθεί μια πολύ μικρή ομάδα χαρακτηριστικών».

Στην παρούσα μελέτη, που έγινε από το Πανεπιστήμιο της Λουβέν στο Βέλγιο, σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια του Πίτσμπουργκ, του Στάνφορντ και της Πενσιλβάνια, ακολουθήθηκε μια διαφορετική προσέγγιση.

«Δεν επικεντρωθήκαμε σε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά», εξηγεί ο Δρ Πήτερ Κλαες από το βελγικό πανεπιστήμιο.

Και συνεχίζει: «Μελετήσαμε στοιχεία από βάσεις δεδομένα με τρισδιάστατες εικόνες προσώπων και το αντίστοιχο DNA των συγκεκριμένων ατόμων. Κάθε πρόσωπο αυτομάτως χωρίστηκε σε μικρότερα μόρια και στη συνέχεια μελετήσαμε αν διάφορα σημεία του DNA ταίριαζαν με τα μόρια αυτά. Αυτή η τεχνική μας έδωσε για πρώτη φορά τη δυνατότητα να μελετήσουμε έναν μέχρι πρότινος μεγάλο αριθμό χαρακτηριστικών του προσώπου».

Οι ερευνητές κατάφεραν έτσι να εντοπίσουν 15 νέες τοποθεσίες στο DNA και συγκεκριμένα να διαπιστώσουν ότι τα γενετικά αυτά σημεία σχετίζονται με μοριακά προσωπικά χαρακτηριστικά που είναι ενεργά όταν αναπτύσσεται το πρόσωπο, κατά το εμβρυικό στάδιο της ζωής.

«Επιπλέον, ανακαλύψαμε ότι διαφορετικές γενετικές μεταλλάξεις σχετίζονται με περιοχές του γονιδιώματος που επηρεάζουν πότε, που και πόσα γονίδια θα εκφραστούν», εξηγεί η Δρ Τζοάννα Βισκοκα από το Πανεπιστήμιο του Στανφορντ.

«Επτά από τα νέα 15 γονίδια που εντοπίστηκαν σχετίζονται με τη μύτη και αυτό είναι ένα πολύ καλό νέο», συμπληρώνει ο Δρ Κλαες καθώς μελλοντικά θα βοηθήσει τους επιστήμονες να αναδομούν ευκολότερα τα χαρακτηριστικά ενός προσώπου.

Οριστικό: Απορρίφθηκε το αίτημα της Φενέρμπαχτσε πριν τον Ολυμπιακό