Τρίτη 19 Μαρτίου 2024
Το βιολογικό ρολόι βοηθά στην καταστολή του καρκίνου

Το βιολογικό μας ρολόι, επιστημονικά γνωστό ως κιρκαδιανός ρυθμός, δεν επηρεάζει μόνο τις καθημερινές μας συνήθειες, όπως τι ώρα ξυπνάμε και τι ώρα κοιμόμαστε. Μελέτη που έγινε σε ποντίκια δείχνει ότι μπορεί να βοηθήσει και στην καταστολή του καρκίνου.

Όπως αναφέρεται σε σχετικό άρθρο που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο PLOS Biology, ερευντές του Ιατρικού Πανεπιστημίου Charité στο Βερολίνο, με επικεφαλής την Δρ Αντζελα Ρελοτζιο, υπέθεσαν ότι αφού το βιολογικό ρολόι ρυθμίζει διαδικασία όπως ο μεταβολισμός, η ανάπλαση του DNA και ο κυτταρικός κύκλος, ενδεχομένως να μπορεί να δράσει και ο ογκο-καταστολέας.

Το κιρκαδιανό ρολόι λειτουργεί σε συγχρονισμό με τον κύκλο ημέρας-νύχτας και βοηυά στην ενορχήστρωση των μεταβολικών και συμπεριφορικών προτύπων, όπως ο κύκλος δράσης-ξεκούρασης. Πολλές ασθένειες, περιλαμβανομένου του καρκίνου, μπορούν να διαταράξουν το βιολογικό ρολόι. Όταν τα κύτταρα πολλαπλασιάζονται ακολουθούν τον λεγόμενο κυτταρικό κύκλο, όπου δύο νέα κύτταρα παράγονται από τον κυτταρικό διαχωρισμό στο τέλος κάθε κύκλου. Πολλοί καρκίνοι εμπεριέχουν ένα δυσλειτουργικό ή υπερδραστήριο κυτταρικό κύκλο που δίνει στα κύτταρα του όγκου την δυνατότητα να πολλαπλασιάζονται ανεξέλεγκτα.

Οι ερευνητές όταν διατάραξαν την πρωτεΐνη RAS (η οποία είναι μη σωστά ενεργοποιημένη στο ένα τέταρτο όλων των ανθρώπινων καρκινικών όγκων) καθώς και τις πρωτεΐνες INK4a και ARF, που μπορούν να καταστείλουν τον καρκίνο, ανακάλυψαν ότι υπήρχε επικοινωνία μεταξύ κιρκαδιανού ρυθμού και κυτταρικού κύκλου.

Η πρωτεΐνη RAS που είναι γνωστό ότι ελέγχει τον κυτταρικό κύκλο ελέγχει επίσης και το βιολογικό ρολόι και αυτή η επίδραση ασκείται μέσω των NK4a και ARF.

Οι διαπιστώσεις αυτές αναδεικνύουν τη σημασία του κιρκαδιανού ρυθμού ως τροποποιητή της μοίρας των κυτταρών και ενισχύσει τον ρόλο του ως προληπτικού μηχανισμού του καρκίνου.

«Βάσει των στοιχείων μας φαίνεται ότι το βιολογικό ρολόι μπορεί να λειτουργήσει σαν ογκο-καταστολέας και αυτό είναι ένα πλεονέκτημά μας έναντι των καρκινικών κυττάρων», σχολιάζει η Δρ Ρελοτζιο.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η μελέτη αποκαλύπτει και ένα ακόμα επίπεδο πολυπλοκότητας, τον εσωτερικό χρόνο, που παίζει ρόλο στην αντικαρκινική θεραπεία και συμφωνεί με πρόσφατες μελέτες που δείχνουν ότι η χρονοθεραπεία (προσαρμογή του χρόνου ύπνου-αφύπνισης) μπορεί να έχει όντως απτές επιδράσεις.

Έτοιμος (και) για το Διηπειρωτικό ο Ολυμπιακός!

Αν η Κ19 των «ερυθρολεύκων» κατακτήσει του Τσάμπιονς Λιγκ Νέων θα παίξει στον τελικό του Ιντερκοντινεντάλ κόντρα στη Φλαμένγκο για το Παγκόσμιο Στέμμα!

Τρίτη 19 Μαρτίου 2024