Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Κυτταρικός μηχανισμός ίσως κρύβει την αιτία της πολλαπλής σκλήρυνσης

Μια νέα μελέτη φέρνει στο φως έναν γενετικό μηχανισμό που οδηγεί τους επιστήμονες ένα βήμα πιο κοντά στην ανακάλυψη της αιτίας της πολλαπλής σκλήρυνσης, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό έντυπο Journal of Neuroinflammation.

Διεθνής επιστημονική ομάδα απαρτιζόμενη από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Αλμπέρτα στον Καναδά και της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Έξετερ στη Μ. Βρετανία, ανακάλυψαν ένα νέο κυτταρικό μηχανισμό, ένα υποκείμενο έλλειμμα σε εγκεφαλικά κύτταρα, που ίσως προκαλεί τη νευροεκφυλιστική πάθηση. Υποστηρίζουν μάλιστα ότι αυτό ενδεχομένως και να αποτελεί ένα χαρακτηριστικό της νόσου που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με νέες θεραπείες στο μέλλον.

Οι επιστήμονες εδώ και αρκετά χρόνια υπέθεταν ότι τα μιτοχόνδρια, τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας των κυττάρων, παίζουν ρόλο στην πρόκληση της σκλήρυνσης κατά πλάκας.

Η διεθνής επιστημονική ομάδα είναι η πρώτη που συνδύασε κλινικά και εργαστηριακά δεδομένα για να εξηγήσει πως τα μιτοχόνδρια γίνονται ελαττωματικά σε άτομα με πολλαπλή σκλήρυνση. Μελετώντας δείγματα ανθρώπινου εγκεφαλικού ιστού διαπίστωσαν ότι η πρωτεΐνη Rab32 είναι παρούσα σε μεγάλες ποσότητες στους εγκεφάλους των ασθενών, αλλά σχεδόν εντελώς απούσα στα υγιή εγκεφαλικά κύτταρα.

Όταν η Rab32 ήταν παρούσα, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι ένα τμήμα του κυττάρου που αποθηκεύει ασβέστιο (ενδοπλασματικό δίκτυο ή ER) πλησιάζει πολύ κοντά στα μιτοχόνδρια. Η προκύπτουσα κακή επικοινωνία με την παροχή ασβεστίου ωθεί τα μιτοχόνδρια να μην συμπεριφέρονται σωστά, προκαλώντας τελικά τοξικότητα στα εγκεφαλικά κύτταρα των ατόμων με πολλαπλή σκλήρυνση.

Οι επιστήμονες δεν γνωρίζουν προς το παρόν τι προκαλεί την ανεπιθύμητη εισροή της Rab32, αλλά πιστεύουν ότι το ελάττωμα θα μπορούσε να πηγάζει από τη βάση του οργανιδίου ER.

Σε κάθε περίπτωση το νέο αυτό στοιχείο θα δώσει τη δυνατότητα στους ερευνητές να αναζητήσουν θεραπευτικές λύσεις κατά της πρωτεΐνης Rab32 και να κάνουν ένα καίριο βήμα στην αναζήτηση και άλλων πρωτεϊνών που ενδεχομένως παίζουν ρόλο στην πρόκληση της πολλαπλής σκλήρυνσης.

Η νόσος επηρεάζει σήμερα περίπου 2,5 εκατομμύρια άτομα, παγκοσμίως. Συνήθως η διάγνωση γίνεται σε ανθρώπους μεταξύ 20 και 30 ετών, με μεγαλύτερη συχνότητα στις γυναίκες. Δυστυχώς, μέχρι σήμερα όλες οι υπάρχουσες θεραπείες αντιμετωπίζουν τα συμπτώματα αλλά δεν στοχεύουν στην ίαση της νόσου που βαθμιαία επηρεάζει την κινητικότητα, τις πνευματικές ικανότητες, την όραση και την ομιλία των ασθενών.

Κοβάσεβιτς: «Κανονικά στην Τουρκία η ρεβάνς με τη Φενέρ, δεν ανησυχούμε για την ασφάλεια»