Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
Νέα μελέτη αμφισβητεί την αξία της τακτικής μαστογραφίας

Οι μαστογραφίες συχνά εντοπίζουν μικρούς όγκους που ενδεχομένως να μην γίνουν ποτέ απειλητικοί για την υγεία. Παρ’ όλα αυτά πολλές γυναίκες υποχρεώνονται να υποβληθούν σε θεραπείες που κατ’ ουσία δεν χρειάζονται, υποστηρίζουν δανοί ερευνητές θέτοντας υπό αμφισβήτηση της αξία της διαγνωστικής εξέτασης.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσαν στο επιστημονικό έντυπο Annals of Internal Medicine ερευνητές του Νοσοκομείου Rigshospitalet της Κοπεγχάγης, περίπου μια στις τρεις γυναίκες, 50-69 ετών που διαγνώστηκε με καρκίνο του μαστού έχει όγκο που δεν θέτει σε άμεσο κίνδυνο την υγεία της. Παράλληλα, η μαστογραφία δεν μειώνει τον αριθμό των προηγμένων καρκίνων του μαστού.

«Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο έλεγχος του μαστού είναι απίθανο να βελτιώσει την επιβίωση των καρκινοπαθών ή να μειώσει τις επεμβατικές χειρουργικές θεραπείες. Επίσης, σημαίνει ότι ο μαστικός έλεγχος συντελεί σε υπερδιάγνωση και υπερθεραπεία» εξηγεί η συγγραφέας της μελέτης Καρστεβ Τζουχλ.

Στο πλαίσιο της μελέτης, οι επιστήμονες μελέτησαν στοιχεία από δύο αρχεία της Δανίας για τον καρκίνο, με στόχο τον έλεγχο της αποτελεσματικότητας του ελέγχου για τον καρκίνο του μαστού. Συγκεκριμένα, εστίασαν στα ιατρικά αρχεία όλων των γυναικών στην Δανία που είχαν διαγνωστεί με διηθητικό καρκίνο του μαστού την περίοδο 1980-2010.

Να σημειωθεί ότι στη Δανία κάθε περιοχή έχει υιοθετήσει δικό της πρόγραμμα ελέγχου για τη νόσο, προσφέροντας έτσι πλούσιες πληροφορίες για την αποτελεσματικότητα της μαστογραφίας.

Οι ερευνητές συνέκριναν τη συχνότητα των προηγμένων όγκων στις γυναίκες 50-84 ετών σε περιοχές που είχαν εφαρμόσει τον τακτικό μαστικό έλεγχο, έναντι περιοχών που δεν είχαν τακτικότητα στον διαγνωστικό έλεγχο.

Επίσης συνέκριναν τον εντοπισμό μικρών, προχωρημένου σταδίου όγκων στις γυναίκες των εξής ηλικιακών ομάδων: 35 – 49, 50 – 69, and 70 – 84.

Από την επεξεργασία των δεδομένων προέκυψε ότι, σε ποσοστό από 15% έως σχεδόν 39% επρόκειτο για υπερδιάγνωση του καρκίνου του μαστού.

«Η μελέτη δείχνει ότι η υπερδιάγνωση του καρκίνου του μαστού είναι υπαρκτή. Αλλά ο έλεγχος της νόσου σώζει ζωές επίσης», σχολιάζει ο Δρ Ότις Μπρολεϋ, ιατρικός διευθυντής της Αμερικανικής Αντικαρκινικής Εταιρείας.

Με τον όρο «υπερδιάγνωση» οι επιστήμονες αναφέρονται στον εντοπισμό μη απειλητικών για τη ζωή καρκίνων.

«Οι γυναίκες που υπερδιαγιγνώσκονται με καρκίνο του μαστού βιώνουν φόβο και υποβάλλονται σε πιθανών επιβλαβείς και μη αναγκαίες θεραπείες, όπως χειρουργείο, χημειοθεραπεία και ακτινοθεραπεία» υποστηρίζουν οι Δανοί επιστήμονες.

Η έρευνα σε κάθε περίπτωση αμφισβητεί την αξία της τακτικής μαστογραφίας. Επί του παρόντος σύμφωνα με τις αμερικανικές κατευθυντήριες οδηγίες οι γυναίκες 50 ετών και άνω πρέπει ανά διετία να υποβάλλονται σε μαστογραφία, ενώ άλλες ιατρικές εταιρίες συστήνουν τον ετήσιο έλεγχο.

Πάντως, ο Δρ Μπρολεϋ σπεύδει να προσθέσει ότι οι μαστογραφίες σώζουν ζωές συνδυαστικά με τα γενετικά τεστ που έχουν πλέον στη διάθεσή τους οι γιατροί για να καθορίσουν την επικινδυνότητα κάθε όγκου ξεχωριστά.

«Τα επόμενα δέκα χρόνια προβλέπω πως θα υπάρχουν γυναίκες που θα διαγιγνώσκονται με καρκίνο του μαστού γονιδιακά και επομένως σε πολλές περιπτώσεις απλά θα γίνεται επισταμένη παρακολούθηση του όγκου και όχι άμεση αντιμετώπιση», εξηγεί ο Αμερικανός εμπειρογνώμονας.

Οριστικό: Απορρίφθηκε το αίτημα της Φενέρμπαχτσε πριν τον Ολυμπιακό