Παρασκευή 19 Απριλίου 2024
Πειραματικό φάρμακο συρρικνώνει τους καρκινικούς όγκους των όρχεων

Μια δραστική ουσία που αρχικά σχεδιάστηκε να έχει αντισυλληπτική δράση τελικά ίσως συντελέσει στην καλύτερη θεραπεία του καρκίνου των όρχεων, σύμφωνα με γερμανική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Journal of Cellular and Molecular Medicine.

Ο καρκίνος των όρχεων είναι ο συχνότερος καρκίνος στους άνδρες 20-40 ετών και γενικά θεωρείται ως διαχειρίσιμος. Ωστόσο, υπάρχουν και ασθενείς που δεν ανταποκρίνονται επαρκώς ή καθόλου στις υπάρχουσες θεραπείες.

Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βόννης, με επικεφαλής τον Δρ Χουμπερτ Σορλε από το Ινστιτούτο Παθολογίας, πιστεύουν ότι το πειραματικό φάρμακο JQ1 που μπλοκάρει την ωρίμανση του σπέρματος και αρχικά σχεδιάστηκε ως αντισυλληπτικό μπορεί να είναι κατάλληλη αντικαρκινική θεραπεία για τον εν λόγω καρκίνο.

Το JQ1 ανήκει σε μια νέα ομάδα φαρμάκων που επηρεάζουν ποια γονίδια στο κύτταρο θα είναι ενεργά και ποια όχι.

«Το DNA μοιάζει περίπου με τον κώδικα Μορς. Για να ταιριάζει με τον κυτταρικό πυρήνα το DNA πρέπει να τυλιχθεί γύρω από μικρές πρωτεϊνικές μπάλες σε τακτικά μεσοδιαστήματα, τις λεγόμενες ιστόνες. Όμως, οι ιστόνες δεν παίζουν μόνο δομικό ρόλο. Επίσης, διαθέτουν χημικές ετικέτες που δίνουν το σήμα στο κύτταρο πότε μπορεί να διαβάσει το DNA ή όχι. Το JQ1 αναστέλλει τις πρωτεΐνες που διαβάζουν τις ιστόνες και έτσι αλλάζει τη γονιδιακή δραστηριότητα εντός του κυττάρου» εξηγεί ο Δρ Σορλε.

Τα καρκινικά κύτταρα αντιδρούν πολύ εύκολα σε αυτές τις αλλαγές, ενεργοποιώντας την απόπτωση, δηλαδή τη διαδικασία αυτοκτονίας τους.

Σε ζωικό μοντέλο, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι οι όγκοι άρχισαν να συρρικνώνονται μετά την χορήγηση του JQ1, ενώ τα υγιή κύτταρα φάνηκαν να έχουν καλή συμπεριφορά παρουσία του φαρμάκου.

Σε δεύτερη φάση οι επιστήμονες δοκίμασαν το JQ1 συνδυαστικά με τη ρομιδεψίνη, μια άλλη δραστική ουσία που επιδρά στις ιστόνες, και έχει ήδη λάβει έγκριση για κάποιες μορφές καρκίνου.

«Ο συνδυασμός JQ1 και ρομιδεψίνης πέτυχε όμοια αποτελέσματα με την χορήγηση των δύο φαρμάκων ξεχωριστά. Όμως, η συνδυαστική αγωγή ήταν καλύτερη λόγω χαμηλότερου δοσολογικού σχήματος. Μια τέτοια θεραπεία για τους όγκους των όρχεων μπορεί να γίνει καλύτερα ανεκτή από τους ασθενείς, ειδικά όταν έχουν αναπτύξει αντοχή στη χημειοθεραπεία. Βέβαια, θα πρέπει να ακολουθήσουν κλινικές μελέτες για την επιβεβαίωση των πειραματικών αποτελεσμάτων» σημειώνει ο Δρ Σορλε.

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης στη Νιόν για τον ημιτελικό της Κ19 του Ολυμπιακού