Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Η μητρική παχυσαρκία επηρεάζει τη βιολογική ηλικία του παιδιού

Τα παιδιά που γεννιούνται από μητέρες με περιττά κιλά, έχουν μεγαλύτερη βιολογική ηλικία, σύμφωνα με βελγική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο BMC Medicine.

Η μελέτη -η πρώτη του είδους της- δείχνει ότι ο υψηλότερος δείκτης μάζας σώματος της μητέρας, λίγο πριν από την εγκυμοσύνη, σχετίζεται με μικρότερο μήκος τελομερών στο νεογνό. Το μήκος των τελομερών αποτελεί δείκτη βιολογικής ηλικίας του ανθρώπου.

Τα τελομερή είναι τμήματα του DNA στο τέλος των χρωμοσωμάτων -όπως οι πλαστικές άκρες των κορδονιών- που προστατεύουν το γονιδίωμα. Με το πέρασμα του χρόνου και όσες περισσότερες φορές τα κύτταρα διαιρούνται, τόσο τα τελομερή μικραίνουν.

Το μικρό μήκος των τελομερών στους ενηλίκους, που αποτελεί ένδειξη γήρανσης, έχει σχετιστεί με διάφορες παθήσεις, όπως καρδιαγγειακά νοσήματα και διαβήτη τύπου 2, καθώς και με πρόωρη θνησιμότητα. Στα νεογνά το μήκος των τελομερών δεν είχε μελετηθεί έως τώρα.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Χάσλετ, με επικεφαλής τον καθηγητή Τιμ Νάουροτ, μελέτησαν 743 μητέρες, 17-44 ετών και τα παιδιά τους, συσχετίζοντας το βάρος των πρώτων πριν κυοφορήσουν, με το μήκος των τελομερών των παιδιών μετά τη γέννα.

Η αξιολόγηση έγινε βάσει δειγμάτων αίματος που ελήφθησαν από τον ομφάλιο λώρο των νεογνών αμέσως μετά τη γέννησή τους.

Προηγούμενες μελέτες είχαν δείξει ότι φυσιολογικά οι άνθρωποι χάνουν κάθε χρόνο 32 έως 45 ζεύγη βάσεων DNA από τα τελομερή. Η βελγική μελέτη έδειξε ότι για κάθε παραπάνω μονάδα στο δείκτη μάζας σώματος της μητέρας, τα τελομερή του παιδιού ήταν κατά 50 ζεύγη βάσεων κοντύτερα. Αυτή η μείωση ισοδυναμεί με αύξηση της βιολογικής ηλικίας του παιδιού κατά 1,1 έως 1,6 χρόνια.

Σύμφωνα με τον Δρ Νάουροτ «η επίπτωση των ευρημάτων από άποψη δημόσιας υγείας είναι σημαντική, αν σκεφτεί κανείς ότι στις ευημερούσες κοινωνίες περίπου το 30% των γυναικών αναπαραγωγικής ηλικίας είναι υπέρβαρες».

Κυκλοφορούν και… εξαφανίζονται τα εισιτήρια για το πρώτο ματς με τη Φενέρμπαχτσε