Τρίτη 23 Απριλίου 2024
Υπό αμφισβήτηση η αξία της HDL χοληστερόλης για την υγεία της καρδιάς

Υπό αμφισβήτηση θέτει αμερικανική μελέτη την προστατετυτική επίδραση της HDL (καλής) χοληστερόλης για την υγεία της καρδιάς. Σύμφωνα με άρθρο του περιοδικού Science, ερευνητές Τμήματος Γενετικής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια υποστηρίζουν ότι η γενετικά υψηλή HDL χοληστερόλη είναι επιβαρυντική για την καρδιά.

Η λιποπρωτεϊνη υψηλής πυκνότητας (HDL) ή «καλή» χοληστερόλη συνήθως αντισταθμίζει την επιζήμια παρουσία της LDL χοληστερόλης.

Οι ερευνητές με επικεφαλής τον Ντάνιελ Ράντερ, ανέλυσαν στοιχεία από το γονιδίωμα 328 ανθρώπων με πολύ υψηλή HDL χοληστερόλη και έκαναν σύγκριση με 1.156 άλλα άτομα που είχαν χαμηλότερα επίπεδα στο αίμα τους, προκειμένου να εντοπίσουν τις γενετικές αιτίες της υψηλής HDL.

Προηγούμενες μελέτες είχαν δείξει ότι η HDL μπορεί να μην είναι πάντα προστατευτική έναντι της καρδιοπάθειας, όπως νομίζουν οι καρδιολόγοι. Η υποψία αυτή ενισχύθηκε μετά από αλλεπάλληλες κλινικές δοκιμές φαρμάκων που αυξάνουν μεν την HDL, αλλά τελικά μειώνουν ελάχιστα ή καθόλου τον κίνδυνο για την καρδιά.

«Η αντίληψη για την HDL τείνει να αλλάζει τελευταία, καθώς φαίνεται ότι μπορεί να μην προστατεύει πάντα από κάθε καρδιοπάθεια» εξηγεί ο Δρ Ράντερ. «Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι μερικές (γενετικές) αιτίες της αυξημένης HDL στην πραγματικότητα αυξάνουν τον καρδιαγγειακό κίνδυνο. Είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται μια μετάλλαξη, η οποία αυξάνει την HDL και παράλληλα αυξάνει τον κίνδυνο για καρδιοπάθεια» συμπληρώνει.

Η μετάλλαξη αφορά το γονίδιο SCARB1, που ρυθμίζει τη λειτουργία μιας πρωτεΐνης, η οποία είναι ο βασικός υποδοχέας της HDL πάνω στην επιφάνεια των κυττάρων. Εξαιτίας της μετάλλαξης, η εν λόγω πρωτεΐνη παύει να λειτουργεί σωστά και η χοληστερόλη δεν μεταφέρεται στο ήπαρ, με συνέπεια παραδόξως να αυξάνεται ο κίνδυνος για την καρδιά, παρόλο που η HDL χοληστερόλη είναι σε υψηλά επίπεδα στο αίμα του ασθενούς.

Η συγκεκριμένη μετάλλαξη πάντως είναι σπάνια στον πληθυσμό και συνήθως εμφανίζεται σε άτομα εβραϊκής καταγωγής, αλλά οι ερευνητές σκοπεύουν να ελέγξουν αν υπάρχουν και άλλες μεταλλάξεις που μπορεί να έχουν ανάλογο παράδοξο αποτέλεσμα (δηλαδή υψηλή HDL και υψηλός καρδιαγγειακός κίνδυνος).

Απώτερος στόχος είναι να αναπτυχθεί ένα γενετικό τεστ που θα ελέγχει τα άτομα με υψηλή HDL χοληστερόλη κατά πόσο έχουν επικίνδυνες μεταλλάξεις στο DNA τους.

«Κοκκινίζει» το «Βίλα Παρκ»: Πόσα εισιτήρια θα πάρει ο Ολυμπιακός…