Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
Νέα τεχνική εντοπίζει επιθετικούς καρκίνους πριν γίνουν μετασταστικοί

Μια νέα απεικονιστική τεχνική για τον καρκίνο μπορεί να βοηθήσει τους γιατρούς να εντοπίσουν τους πιο επιθετικούς όγκους πριν γίνουν μεταστατικοί, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο Cancer Research.

Ερευνητές του Ινστιτούτου Έρευνας για τον Καρκίνο του Λονδίνου και του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ, ανέπτυξαν μια νέα απεικονιστική τεχνική με βάσει τα υπάρχοντα μηχανήματα μαγνητικής τομογραφίας για να εντοπίζουν τους όγκους που αναπτύσσουν νέα αιμοφόρα αγγεία, κάτι που ελπίζουν να τους επιτρέψει να ανακόψουν την πορεία των επιθετικών καρκίνων εν τη γενέσει τους.

Ως γνωστόν οι καρκίνοι γίνονται επιθετικοί και απειλητικοί για τη ζωή των ασθενών όταν οι όγκοι δώσουν μεταστάσεις και σε άλλα σημεία του σώματος. Ο πρωτοπαθής καρκίνος του μαστού, για παράδειγμα, είναι σχετικά εύκολο να αντιμετωπιστεί σε πρώιμο στάδιο επειδή μπορεί να αφαιρεθεί χειρουργικά και στη συνέχεια να ακολουθήσει χημειοθεραπεία.

Αλλά αν δώσει μεταστάσεις, συνήθως στα οστά, το ήπαρ ή τους πνεύμονες, είναι απειλητικός για τη ζωής των ασθενών.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι μπορούν να ανακόψουν την πορεία της μετάστασης, και να μειώσουν τα ποσοστά θνησιμότητας, αν δράσουν εγκαίρως.

Όμως μέχρι σήμερα δεν υπάρχει αποτελεσματική μέθοδος διαφοροποίησης στα πρώιμα στάδια, μεταξύ των όγκων που είναι σταθεροί και αυτό που πιθανόν να γίνουν μεταστατικοί.

Οι βρετανοί ειδικοί σκέφτηκαν ότι αν σκανάρουν περισσότερες περιοχές των όγκων με χαμηλή περιεκτικότητα σε οξυγόνο, τότε ίσως αποκτήσουν διαγνωστικό προβάδισμα.

Η έλλειψη οξυγόνου (υποξία) είναι πρώιμο σημάδι καρκίνου που πρόκειται να αρχίσει να γίνεται επιθετικός. Και αυτό γιατί όταν τα καρκινικά κύτταρα δεν έχουν πια οξυγόνο μετακινούνται προς άλλα σημεία του σώματος, σχηματίζοντας έτσι νέους όγκους.

Η υποξία επίσης προάγει την ανάπτυξη αιμοφόρων αγγείων, παρέχοντας έτσι στα καρκινικά κύτταρα την οδό για να μετακινηθούν αλλού.

Η δοκιμή της νέας απεικονιστικής μεθόδου σε 50 καρκινοπαθείς έδειξε ότι ήταν ασφαλής και μπορούσε να εντοπίσει τους όγκους χωρίς οξυγόνο.

Επίσης, βρίσκεται σε εξέλιξη μια ίδια μελέτη στο Μαντσεστερ σε άτομα με καρκίνο του πνεύμονα και του πρωκτού, ώστε να επιβεβαιωθεί η αποτελεσματικότητα της νέας διαγνωστικής μεθόδου.
Τελικός στόχος των ερευνητών παραμένει η στοχευμένη ακτινοθεραπεία των επικίνδυνων, υποξικών περιοχών των καρκινικών όγκων, για να ανακοπεί η μετάσταση τους.

Και αυτό μπορεί να γίνει εφικτό αφού η νέα μαγνητική τομογραφία, κατά τη διάρκεια της οποίας οι ασθενείς εισπνέουν καθαρό οξυγόνο, καταγράφει τις αλλαγές που προκαλούν οι συγκεντρώσεις του διαλυόμενου οξυγόνου στο πλάσμα αίματος και τα ιστολογικά υγρά.

Ορισμένοι ιστοί απορροφούν το πλεονάζον οξυγόνο πιο γρήγορα από άλλους. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η εικόνα των υποξικών περιοχών των όγκων άλλαζε λιγότερο έντονα απ’ ότι οι καλύτερα οξυγονωμένες περιοχές.

«Έχουμε ισχυρά προκλινικά στοιχεία ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη νέα αυτή μαγνητική τομογραφία για να εντοπίσουμε, ποσοτικοποιήσουμε και χαρτογραφήσουμε της υποξία στους όγκους» εξηγεί ο συγγραφέας της μελέτης Δρ Σάιμον Ρομπινσον.

Οι πέντε υποψήφιοι προπονητές του Τζόκοβιτς – Ο επικρατέστερος και η «βόμβα» του Φέντερερ (pics+vids)

Κοιτάζει την επόμενη μέρα ο Νόβακ Τζόκοβιτς, μετά το διαζύγιο με τον Γκόραν Ιβανίσεβιτς. Ο Νέναντ Ζίμονιτς που εθεάθη στην προπόνηση του Σέρβου και το ενδεχόμενο συνεργασίας με τον σπουδαίο Ρότζερ Φέντερερ.

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024