Παρασκευή 19 Απριλίου 2024
Βιολογικές αλλαγές προκαλούν τα αντικαταθλιπτικά

Φως στον βιολογικό μηχανισμού δια του οποίου τα αντικαταθλιπτικά επιδρούν στον οργανισμό του ανθρώπου και αφήνουν τα πρωτεϊνικά «αποτυπώματα» τους στο αίμα του ασθενούς, ρίχνει πολυεθνική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Science Signaling.

Οι ερευνητές από τη Γερμανία, τις ΗΠΑ, τη Σουηδία και την Ελλάδα, με επικεφαλής τον Δρ Θέο Ράιν του Ινστιτούτου Ψυχιατρικής «Μαξ Πλανκ» του Μονάχου, για να καταλάβουν καλύτερα πώς λειτουργούν τα αντικαταθλιπτικά μελέτησαν την επίδραση σε ποντίκια και ασθενείς ενός ευρέως συνταγογραφούμενου αντικαταθλιπτικού, της παροξετίνης.

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι το αντικαταθλιπτικό αλλάζει τα επίπεδα ορισμένων πρωτεϊνών. Επίσης, διαπίστωσαν ότι οι ίδιες αυτές αλλαγές παρατηρούνται στα κύτταρα του αίματος που είχαν ληφθεί από ασθενείς με σοβαρή κατάθλιψη.

Αυτό, κατά τους επιστήμονες, σημαίνει ότι στο μέλλον, προτού χορηγηθεί κάποιο αντικαταθλιπτικό, ίσως είναι δυνατό να προβλεφθεί εκ των προτέρων η θετική ή αρνητική ανταπόκριση του ασθενούς στο φάρμακο, ελέγχοντας τη δράση του προηγουμένως σε μια καλλιέργεια κυττάρων αίματος του εν λόγω ατόμου.

Κάτι τέτοιο θα βοηθήσει μελλοντικά σε εξατομίκευση της φαρμακευτικής θεραπείας της κατάθλιψης και θα απαλλάξει ορισμένους ασθενείς από την ταλαιπωρία των παρενεργειών ενός αναποτελεσματικού φαρμάκου.

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης στη Νιόν για τον ημιτελικό της Κ19 του Ολυμπιακού