Σάββατο 20 Απριλίου 2024
Κακό στους πνεύμονες κάνουν τα μικροσωματίδια που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα

Επιβαρυντικά για την υγεία των πνευμόνων είναι τα μικροσωματίδια που εκπέμπουν οι κινητήρες των οχημάτων, τόσο των παλαιότερων, όσο και αυτών που πληρούν τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές Euro 5, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Nature Scientific Reports.

Επιστημονική ομάδα, με επικεφαλής την Δρ Μαριάν Γκάιζερ του Πανεπιστημίου της Βέρνης και τον Δρ Γιόζεφ Ντόμεν του Ινστιτούτου Πάουλ Σέρερ της Ελβετίας, μελέτησε την τοξικότητα των σωματιδίων που σχηματίζονται στην ατμόσφαιρα από τις εκπομπές των βενζινοκινητήρων Euro 5.

Συγκεκριμένα, οι επιστήμονες εξέθεσαν καλλιέργειες κυττάρων από ανθρώπινους πνεύμονες, τόσο υγιών, όσο και ασθενών, σε διάφορα επίπεδα μικροσωματιδίων και παρατήρησαν ότι ο κυτταρικός θάνατος αύξανε όσο μεγάλωνε η ποσότητα των μικροσωματιδίων στον αέρα, καθώς τα δευτερογενή μικροσωματίδια προξενούσαν άμεση βλάβη στον ιστό των πνευμόνων.

Επιπλέον, τα μικροσωματίδια είχαν έμμεση επίδραση, καθώς εξασθενούσαν τις αμυντικές λειτουργίες των πνευμόνων.

Μάλιστα, ο κίνδυνος ήταν μεγαλύτερος για τα άτομα με χρόνια αναπνευστικά προβλήματα, ιδίως όσους πάσχουν από άσθμα, κυστική ίνωση και χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια.

Τα μικροσωματίδια διακρίνονται σε πρωτογενή, αυτά που εκπέμπονται απευθείας από τους κινητήρες ή άλλες πηγές ρύπανσης, και δευτερογενή, αυτά που παράγονται στην ατμόσφαιρα μέσω φωτοχημικών αντιδράσεων υπό την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας. Τα τελευταία -που έχουν μέγεθος μικρότερο από ένα χιλιοστό του χιλιοστού είναι και τα περισσότερα, αποτελώντας έως το 90% των συνολικών μικροσωματιδίων στον αέρα. Μια βασική πηγή τέτοιων δευτερογενών σωματιδίων είναι οι βενζινοκινητήρες.

«Εξαιτίας της ρύπανσης μειώνεται η ικανότητα των κυττάρων των πνευμόνων να αντιδρούν κατάλληλα στις λοιμώξεις από βακτήρια και ιούς. Η ζημιά στα κύτταρα γίνεται ακόμη και σε πολύ μικρές δόσεις μικροσωματιδίων, πράγμα που, δείχνει ότι ουσιαστικά δεν υπάρχει κάποιο όριο ασφαλείας» σύμφωνα με την Δρ Γκάιζερ.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, τουλάχιστον επτά εκατομμύρια πρόωροι θάνατοι αποδίδονται, διεθνώς, στη ρύπανση της ατμόσφαιρας. Και η νέα μελέτη, έρχεται να προστεθεί σε άλλες, που εδώ και πάνω από μία δεκαετία δείχνουν ότι τα μικροσωματίδια επιβαρύνουν τη δημόσια υγεία.

LIVE: Τσιτσιπάς – Λάγιοβιτς

LIVE: Τσιτσιπάς – Λάγιοβιτς. Παρακολουθήστε live την εξέλιξη της αναμέτρησης Τσιτσιπάς – Λάγιοβιτς για τα ημιτελικά του ATP Masters 500 της Βαρκελώνης. Τηλεοπτικά από Cosmote Sport 6 HD.

Σάββατο 20 Απριλίου 2024