Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Αντιμετώπιση της αμνησίας με φωτοθεραπεία προτείνει διεθνής επιστημονική ομάδα

Διεθνής επιστημονική ομάδα υποστηρίζει ότι κατάφερε να θεραπεύσει την σοβαρής μορφής αμνησία σε πειραματόζωα, δημιουργώντας βάσιμες ελπίδες για αντιμετώπιση των προβλημάτων μνήμης και στους ανθρώπους.

Σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο Science, ερευνητές του ιαπωνικού Ινστιτούτου Επιστημών του Εγκεφάλου RIKEN και του Τμήματος Βιολογίας του ΜΙΤ των ΗΠΑ, με επικεφαλής τον Δρ Σουσούμου Τονεγκάβα, μέσω ήπιου ηλεκτροσόκ δημιούργησαν στα πειραματόζωα μια ανάμνηση φόβου σε ένα συγκεκριμένο χώρο. Όταν τα ποντίκια επέστρεφαν στον ίδιο χώρο, ακόμη και χωρίς επανάληψη του ηλεκτροσόκ, πάγωναν από τον φόβο τους λόγω της ανάμνησης.

Στη συνέχεια, οι επιστήμονες χορήγησαν στα τρωκτικά μια χημική ουσία που μπλόκαρε τον σχηματισμό αναμνήσεων στους νευρώνες, ώστε τα πειραματόζωα να μην θυμούνται το ηλεκτροσόκ και να μην φοβούνται πια τον χώρο όπου αυτό είχε λάβει χώρα.

Σε επόμενη φάση της μελέτης, οι ειδικοί χρησιμοποίησαν έναν αβλαβή ιό για να εισάγουν στα εγκεφαλικά κύτταρα γονίδια τα οποία παράγουν μια φωτοευαίσθητη πρωτεϊνη, που κάνει τα κύτταρα να ενεργοποιούνται υπό την επίδραση του φωτός.

Ο φόβος τελικά επανήλθε, όταν μέσω φωτοθεραπείας ενεργοποιήθηκαν οι αντίστοιχοι νευρώνες, που είχαν «αποθηκεύσει» το εκφοβιστικό συμβάν.

Όπως εξηγούν οι ερευνητές, σε μερικές τουλάχιστον περιπτώσεις αμνησίας, οι αναμνήσεις μπορεί να μην έχουν διαγραφεί οριστικά, απλώς ο εγκέφαλος αδυνατεί να τις ανακαλέσει. Η νέα οπτογενετική τεχνική δίνει χείρα βοηθείας στον εγκέφαλο, ώστε να κάνει ανάκληση της ανάμνησης.

Αν η μέθοδος επιβεβαιωθεί ότι είναι αποτελεσματική και στους ανθρώπους, τότε θα δώσει ελπίδες στα άτομα που υποφέρουν από απώλεια μνήμης, είτε λόγω εγκεφαλικού τραυματισμού, είτε λόγω της νόσου Αλτσχάιομερ ή άλλης νευροεκφυλιστικής διαταραχής.

«Τελικός» για Παρτιζάν και Ολυμπιακό στο Βελιγράδι

Ο Ολυμπιακός φιλοξενείται απόψε (28/3, 21:30) στο Βελιγράδι από την Παρτιζάν για την 32η αγωνιστική της Euroleague.

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024