Κυριακή 28 Απριλίου 2024
Πειραματική θεραπεία βελτιώνει την επιβίωση των ασθενών με γλοιοβλάστωμα

Η προσθήκη μιας δόσης αντιτετανικού εμβολίου στην ενέσιμη θεραπεία για την αντιμετώπιση του γλοιοβλαστώματος, επέκτεινε σημαντικά το προσδόκιμο επιβίωσης των ασθενών, σύμφωνα με τα αποτελέσματα μικρής μελέτης που δημοσιεύεται στο Nature.

Ερευνητική ομάδα του Αντικαρκινικού Ινστιτούτου Ντιουκ αναφέρει ότι τρεις από τους έξι ασθενείς που πάσχουν από γλοιοβλάστωμα, μια επιθετική μορφή καρκίνου του εγκεφάλου με κακή πρόγνωση, εξακολουθούν να είναι εν ζωή, μετά την λήψη αντιτετανικού εμβολίου προς ενίσχυση της ανοσοθεραπείας που είχε σχεδιαστεί να αντιμετωπίσει έναν ιό εντός του όγκου. Μάλιστα, ο ένας εκ των ασθενών αυτών είναι εν ζωή εννέα σχεδόν χρόνια μετά την θεραπεία.

Όπως εξηγούν οι ερευνητές, παλαιότερες μελέτες είχαν δείξει ότι οι όγκοι του γλοιοβλαστώματος εμπεριέχουν ένα στέλεχος κυτταρομεγαλοϊού που δεν εντοπίζεται στον περιβάλλοντα εγκεφαλικό ιστό. Αυτό δημιουργεί έναν φυσικό στόχο για την ανοσοθεραπεία, δηλαδή την αγωγή που χρησιμοποιεί τη δύναμη του ανοσοποιητικού συστήματος του ανθρώπου για να καταστρέψει τα καρκινικά κύτταρα.

«Επειδή η επιβίωση είναι 12 με 15 μήνες, μόνο, για τους ασθενείς με γλοιοβλάστωμα, το αποτέλεσμα επιβίωσης των τριών ασθενών μας προκαλεί ευχάριστες προσδοκίες», εξηγεί η συγγραφέας της μελέτης Κρίστεν Ματιχ, μεταδιδακτορική φοιτήτρια στο Πανεπιστήμιο Ντιουκ.

Οι αμερικανοί ερευνητές χώρισαν μια ομάδα 12 ασθενών με γλοιβλάστωμα σε δύο ομάδες: έξι έλαβαν την ενισχυτική δόση του αντιτετανικού εμβολίου και έξι ανενεργό εμβόλιο. Την επόμενη ημέρα, και οι 12 υποβλήθηκαν σε ανοσοθεραπεία δενδριτικών κυττάρων.

Στην αγωγή αυτή, χρησιμοποιούνται τα δενδριτικά κύτταρα για να εκπαιδεύσουν το ανοσοποιητικό σύστημα να ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένους λοιμώδεις παράγοντες. Στην προκειμένη περίπτωση οι ερευνητές συνέλεξαν λευκοκύτταρα από τους ασθενείς και τα «ενθάρρυναν» εργαστηριακά να εξελιχθούν σε δενδριτικά κύτταρα. Στη συνέχεια τα «φόρτωσαν» σε ένα αντιγόνο, δηλαδή μια τοξίνη, που είχε ως στόχο τον κυτταρομεγαλοϊό στους όγκους του γλοιοβλαστώματος.

Το ανοσοθεραπευτικό εμβόλιο χορηγήθηκε στους ασθενείς με στόχο να ωθήσει τους λεμφαδένες να αναζητήσουν και να επιτεθούν στον όγκο που περιείχε τον κυτταρομεγαλοϊό.

«Το αντιτετανικό εμβόλιο αφύπνισε το ανοσοποιητικό σύστημα και έθεσε σε εγρήγορση τους λεμφαδένες. Άρα, η ανοσοθεραπεία δενδριτικών κυττάρων είχε περισσότερες πιθανότητες να πετύχει τον στόχο της», εξηγεί η Ματιχ.
Οι τρεις από τους έξι ασθενείς που έκαναν την ενισχυμένη εκδοχή της ανοσοθεραπείας ήταν εν ζωή την εποχή που οι επιστήμονες ανέλυαν τα αποτελέσματα της μελέτης. Ένας έζησε 4,8 χρόνια, ένας 5,9 χρόνια και ο τρίτος συνεχίζει να είναι εν ζωή 8,8 χρόνια μετά την αγωγή, χωρίς να αναπτύσσεται περαιτέρω ο καρκινικός όγκος.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, οι ερευνητές δεν παρατήρησαν παρενέργειες από την θεραπεία και επόμενος στόχος τους είναι ο σχεδιασμός μεγαλύτερης κλίμακας κλινικής μελέτης.

Ο Ολυμπιακός των 21 Ευρωπαϊκών τελικών επί εποχής Βαγγέλη Μαρινάκη