Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Αντιρυτιδικές θεραπείες αυξάνουν το προσδόκιμο ζωής

Οι δραστικές ουσίες που αμβλύνουν τις ρυτίδες, όπως το κολλαγόνο, μπορούν επίσης να αυξήσουν το προσδόκιμο επιβίωσης, σύμφωνα με αμερικανική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Nature.

Ερευνητική ομάδα της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ ανακάλυψε ότι τα γονίδια που σχετίζονται με τη νεανική όψη και τα ευλύγιστα άκρα, επηρεάζουν επίσης την μακροζωία.

Οι ειδικοί μελέτησαν την επίδραση στρατηγικών που είναι γνωστό ότι ενισχύουν την μακροζωία στο εργαστήριο, όπως ο θερμιδικός περιορισμός και η δραστική ουσία ραπαμυκίνη, στο σκουλήκι γένους Caenorhabditis elegans.

Παρατήρησαν λοιπόν ότι, όσο αυξανόταν το προσδόκιμο ζωής του σκουληκιού τόσο αυξανόταν και η δραστηριότητα των γονιδίων που παράγουν κολλαγόνο και άλλα στοιχεία της εξω-κυτταρικής μήτρας, δηλαδή του πλαισίου του ικριώματος που υποστηρίζει τους ιστούς, τα όργανα και τα οστά του σώματος.

Το κολλαγόνο είναι το βασικό δομικό συστατικό του συνδετικού ιστού και δομεί το ένα τρίτο των πρωτεϊνών του οργανισμού. Το κολλαγόνο εμπλέκεται σε πλήθος ιατρικών καταστάσεων, από τις διαβητικές επιπλοκές στην καρδιά και τις αρτηρίες, μέχρι και τη νεφρική νόσο.

Οι δομές της εξω-κυτταρικής μήτρας φθίνουν με την πάροδο της ηλικίας.

«Οποιαδήποτε παρέμβαση μακροζωίας κι αν μελετήσαμε, είτε ήταν γενετική, είτε διατροφική ή φαρμακευτική, διαπιστώσαμε ότι αυξανόταν η έκφραση του κολλαγόνου και άλλων γονιδίων της εξω-κυτταρικής μήτρας και ενισχυόταν η αναδόμηση της τελευταίας» εξηγεί ο καθηγητής Κηθ Μπλακγουελ.

«Αν παρέμβουμε στην έκφραση των γονιδίων αυτών, τότε μπορούμε να επηρεάσουν και το προσδόκιμο ζωής. Και αν κάποια γονίδια υπερ-δραστηριοποιηθούν, τότε τουλάχιστον σε πειραματικό στάδιο μπορούμε να παρατείνουμε τη ζωή λίγο ακόμα», συμπληρώνει.

Αν και το σκουλήκι Caenorhabditis elegans που μελετήθηκε απέχει πολύ από τον άνθρωπο, από εξελικτική σκοπιά, έχει αποδειχθεί ότι απεικονίζει αρκετά καλά την διαδικασία της γήρανσης των ανώτερων μορφών ζωής.

Συνεπώς, οι ερευνητές έχουν κάθε λόγο να πιστεύουν ότι είναι πολύ κοντά στον εντοπισμό ενός μηχανισμού που υπάρχει και στον άνθρωπο.

Επιπλέον, πειραματικές μελέτες σε ποντίκια έχουν ήδη αποδείξει ότι η χορήγηση ειδικής θεραπείας που τα καθιστά γενετικά προδιατεθειμένα να ζήσουν περισσότερο, τους χαρίζει επίσης πιο δυνατούς και ελαστικούς τένοντες.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι, υπό το φως των νέων δεδομένων, στο μέλλον θα μπορούσε να αλλάξει η σύσταση των καλλυντικών, ώστε εκτός από την εμφάνιση και βελτιώνουν και την υγεία.

«Τελικός» για Παρτιζάν και Ολυμπιακό στο Βελιγράδι

Ο Ολυμπιακός φιλοξενείται απόψε (28/3, 21:30) στο Βελιγράδι από την Παρτιζάν για την 32η αγωνιστική της Euroleague.

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024