Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Την ίδια γονιδιακή βάση έχει η καλή επίδοση στα μαθηματικά και την ανάγνωση

Τα ίδια γονίδια που «χαρίζουν» στους μαθητές καλές επιδόσεις στα μαθηματικά, επηρεάζουν και τις επιδόσεις στην ανάγνωση υποστηρίζουν βρετανοί ερευνητές, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό έντυπο Nature Communications.

Ερευνητές από τα Πανεπιστήμια της Οξφόρδης και του Λονδίνου, και του Βασιλικού Κολεγίου του Λονδίνου, με επικεφαλής τον Δρ Όλιβερ Ντέιβις, μελέτησαν στοιχεία που αφορούσαν ζευγάρια διδύμων 12 ετών, σχεδόν 2.800 οικογενειών, καθώς και τα αδέρφια τους που δεν ήταν δίδυμα. Οι επιστήμονες εξέτασαν ενδελεχώς τις επιδόσεις των παιδιών στα μαθηματικά και τα γλωσσικά μαθήματα.

Η επεξεργασία των στοιχείων έδειξε ότι, από το 10% έως το 50% των γονιδίων που παίζουν ρόλο στην ανάγνωση, παίζουν ρόλο επίσης και στις επιδόσεις των παιδιών στα μαθηματικά. Οι μεταλλάξεις στα κοινά αυτά γονίδια επηρεάζουν το επίπεδο των σχολικών επιδόσεων.

Η μελέτη εκτός από το κοινό γενετικό υπόβαθρο μαθηματικών και ανάγνωσης, δείχνει επίσης ότι το σχολείο και η βοήθεια από τους γονείς, δηλαδή γενικότερα το περιβάλλον, παίζουν καθοριστικό ρόλο στο κατά πόσο ένα παιδί θα τα καταφέρνει με τους αριθμούς και τις λέξεις.

«Είναι εξίσου σαφές πόσο σημαντικές είναι οι εμπειρίες της ζωής στο να μας κάνουν καλύτερους στο ένα ή στο άλλο πράγμα. Είναι αυτή η πολύπλοκη αλληλεπίδραση μεταξύ φύσης και ανατροφής, καθώς μεγαλώνουμε, που διαμορφώνει το ποιοι είμαστε», εξηγεί ο Δρ Ντέιβις.

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της μελέτης, ο καθηγητής Συμπεριφορικής Γενετικής Ρόμπερτ Πλόμιν υπογραμμίζει ότι, υπάρχει ένας πολύπλοκος γενετικός μηχανισμός, στον οποίο πολλά επιμέρους γονίδια ασκούν το καθένα μια μικρή διακριτή επίδραση στη μαθησιακή ικανότητα, σε συνδυασμό πάντα με τα υπόλοιπα γονίδια – και με την επίδραση του εξωτερικού περιβάλλοντος.

«Το ότι βρήκαμε μια ισχυρή γενετική επιρροή, δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε, αν ένα παιδί εμφανίζει μαθησιακές δυσκολίες. Η κληρονομικότητα δεν συνεπάγεται ότι όλα είναι προδιαγεγραμμένα – απλώς χρειάζεται περισσότερη προπάθεια από τους γονείς, τα σχολεία και τους δασκάλους για να βελτιώσουν τις επιδόσεις του παιδιού», σύμφωνα με τον Δρ Πλόμιν.

Πάντως, άλλοι ερευνητές επισημαίνουν ότι η νέα έρευνα, ενώ έδειξε πως η μάθηση έχει σε αξιοσημείωτο βαθμό γενετικό υπόβαθρο, δεν κατάφερε να εντοπίσει συγκεκριμένα γονίδια που παίζουν καθοριστικό ρόλο σε αυτό.

Σάλος με τον Ρούντιγκερ: Αντιδράσεις για ποστάρισμά του που παραπέμπει σε… ISIS

Ο Αντόνιο Ρούντιγκερ έχει ξεσηκώσει αντιδράσεις με ένα ποστάρισμά του με αφορμή το Ραμαζάνι.

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024