Τετάρτη 24 Απριλίου 2024
Ο περιορισμός της τροφής συντελεί στην παράταση της ζωής

Η στέρηση τροφής μπορεί να παρατείνει την διάρκεια ζωής των ζωντανών οργανισμών, υποστηρίζουν αμερικανοί ερευνητές σύμφωνα στοιχεία που δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο PLoS Genetics.

Επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου Ντιουκ της Β.Καρολίνα, με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή Bιολογίας Ντέηβιντ Σέργουντ και τον συνεργάτη του Άνταμ Σίντλερ, υποστηρίζουν ότι η τεχνική του θερμιδικού περιορισμού είναι μία από τις λίγες μεθόδους που φαίνεται να ανοίγει ένα μονοπάτι προς την «πηγή της αιώνιας νεότητας».

Οι ερευνητές κάνοντας πειράματα σε νηματοειδή σκουλήκια (Caenorhabditis elegans) διαπίστωσαν τα πειραματόζωα αναστέλλουν την ανάπτυξή τους, όταν δεν έχουν επαρκή τροφή. Αν και συνεχίζουν να κινούνται, τα κύτταρα και τα όργανά τους εισέρχονται σε μια αδρανή κατάσταση. Όταν έχουν ξανά τροφή, τότε συνεχίζουν να αναπτύσσονται φυσιολογικά, με τελικό αποτέλεσμα τον διπλασιασμό της διάρκειας ζωής τους.

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι και άλλοι οργανισμοί (ποντίκια, αρουραίοι, μύγες, αράχνες, μαϊμούδες, σκουλήκια, ζυμομύκητες, ψάρια κ.α.) μπορούν να αυξήσουν τον χρόνο ζωής τους από 30% έως 200%, όταν υφίστανται δραστικό περιορισμό της τροφής. Παραμένει ακόμη ασαφές με ποιό τρόπο και για ποιό λόγο αυτό συμβαίνει.

Η νέα μελέτη έδειξε ότι η ανάπτυξη των σκουληκιών δεν είναι συνεχής, αλλά σταματά σε δύο κύρια ορόσημα. Το σκουλήκι χρειάζεται αρκετά θρεπτικά συστατικά για να περάσει στο επόμενο αναπτυξιακό στάδιο. Αν τα στερείται, τότε πρέπει να περιμένει.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι, οι συγκεκριμένοι οργανισμοί μπορούν να στερηθούν την τροφή τους για τουλάχιστον δύο εβδομάδες και παρόλα αυτά να συνεχίσουν να αναπτύσσονται κανονικά μετά την επανέναρξη της διατροφής τους. Η ενδιάμεση περίοδος κατά την οποία έχει ανασταλεί προσωρινά η ανάπτυξη, επιτρέπει στο σκουλήκι να διπλασιάζει τη διάρκεια της ζωής του.

Οι ερευνητές θεωρούν ότι η ανακάλυψη αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί στην περίπτωση της βιολογικής γήρανσης του ανθρώπου, καθώς και της βιολογίας του καρκίνου. Οι επιστήμονες ήδη ξεκίνησαν γενετικές μελέτες για να διαπιστώσουν αν μπορούν να βρουν ένα τρόπο να υποχρεώσουν τα σκουλήκια να «παγώσουν» την ανάπτυξή τους.

Τελικός στόχος της έρευνας είναι να βρεθούν τρόποι για να επιβραδυνθεί η γήρανση στους ανθρώπους. Σύμφωνα με τον Δρ Σέργουντ, «το κόλπο είναι να βρούμε έναν τρόπο να χειραγωγήσουμε με φαρμακευτικό τρόπο αυτή τη διαδικασία, έτσι ώστε να πετύχουμε το όφελος της αντι-γήρανσης, χωρίς να καταβάλουμε το τίμημα της αυστηρής δίαιτας».

Ολυμπιακός: Οι 11 του Μεντιλίμπαρ για το παιχνίδι με τον Άρη (pic)

Οι επιλογές του Χοσέ Λουίς Μεντιλίμπαρ για την αναμέτρηση στο Κλεάνθης Βικελίδης.

Τετάρτη 24 Απριλίου 2024