Παρασκευή 19 Απριλίου 2024
Έως και 10 χρόνια διαρκούν τα «οφέλη» του ντόπινγκ

Οι αθλητές που κάνουν χρήση στεροειδών ουσιών για να αυξήσουν τις επιδόσεις τους, ακόμα και για μικρό χρονικό διάστημα, μπορεί να συνεχίζουν να έχουν οφέλη στο μυϊκό σύστημά τους και μία δεκαετία μετά, υποστηρίζουν νορβηγοί ερευνητές σε άρθρο τους στο επιστημονικό έντυπο Journal of Physiology.

Η μελέτη που έγινε σε πειραματόζωα, αν επαληθευθεί και στους ανθρώπους, αναμένεται να αλλάξει την ισχύουσα αντίληψη ότι τα «οφέλη» του ντόπινγκ είναι πρόσκαιρα και εξασθενούν μετά τη διακοπή της χρήσης των επίμαχων ουσιών.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Όσλο, με επικεφαλής τον Δρ Κρίστιαν Γκούντερσεν, έκαναν πειράματα με ποντίκια και ανακάλυψαν ότι ακόμα και μια βραχύχρονη χορήγηση τεστοστερόνης επέτρεψε στα πειραματόζωα, πολύ αργότερα στη ζωή τους, να διογκώσουν ξανά τους μυς τους σε σύντομο χρόνο.

Οι επιστήμονες επιβεβαίωσαν έτσι προηγούμενα ευρήματά τους ότι υπάρχει ένα είδος «μυϊκής μνήμης», που έχει ως συνέπεια ότι εφόσον κάποιος έχει ασκηθεί από μικρός, οι μύες του μεγαλώνουν πιο εύκολα, όταν ξανακάνει ασκήσεις μετά από πολλά χρόνια.

Φαίνεται πως τα στεροειδή εκμεταλλεύονται ένα αντίστοιχο φαινόμενο «μνήμης» των μυών. Τρεις μήνες αφότου είχε σταματήσει η χορήγηση τεστοστερόνης στα ποντίκια, μόλις έξι ημέρες σωματικής δραστηριότητας (αντίστοιχης της άσκησης στους ανθρώπους) ήταν αρκετές για να μεγαλώσουν οι μύες τους κατά 30%. Αντίθετα, μια άλλη ομάδα πειραματόζωων, που ποτέ δεν είχε λάβει την εν λόγω ουσία στο παρελθόν, ωφελήθηκε πολύ λιγότερο από την άσκηση, καθώς εμφάνισε μυϊκή διόγκωση μόλις κατά 6% μέσα στην ίδια περίοδο των έξι ημερών.
Τα στεροειδή αυξάνουν τον αριθμό των κυτταρικών πυρήνων μέσα στους μυϊκούς ιστούς. Οι πυρήνες αυτοί αποτελούν το «κλειδί» για την ενδυνάμωση των μυών, όταν οι άνθρωποι ασκούνται.

Η νέα μελέτη δείχνει ότι οι έξτρα πυρήνες των μυϊκών κυττάρων που αποκτώνται χάρη στη χορήγηση των ουσιών του ντόπινγκ, διατηρούνται σε βάθος χρόνου («μυϊκή μνήμη») και επιτρέπουν εν καιρώ το γρήγορο «ξαναφούσκωμα» των μυών, ακόμα κι αν ο αθλητής είναι πια «καθαρός».

Ο Δρ Γκούντερσον εκτιμά ότι αυτή η «μνήμη» μπορεί να διαρκεί ακόμα και μια δεκαετία στους ανθρώπους, αλλά αυτό προς το παρόν αποτελεί μια υπόθεση και πρέπει να αποδειχθεί μέσα από περαιτέρω έρευνες.

Ο ίδιος πάντως θεωρεί ότι η νέα μελέτη του δείχνει πως είναι ανεπαρκής ακόμα και η πρόσφατη πιο αυστηρή πρόταση της WADA , της παγκόσμιας αρχής κατά του ντόπινγκ, να αυξηθεί η ποινή αποκλεισμού στους ντοπαρισμένους αθλητές από δύο σε τέσσερα χρόνια.

Ήδη οι νορβηγοί επιστήμονες εξασφάλισαν επιχορήγηση της WADA να διεξάγουν έρευνες σε ανθρώπους στο Όσλο, ώστε να ελέγξουν την ορθότητα των εκτιμήσεών τους.

Αυτά μόνο ο Ολυμπιακός: Διεκδικεί 6 ευρωπαϊκά σε 4 αθλήματα!

Δεν υπάρχει αυτό που έχει καταφέρει ο Ολυμπιακός, καθώς βρισκόμαστε στο δεύτερο μισό του Απρίλη και διεκδικεί ακόμα 6 ευρωπαϊκά σε 4 διαφορετικά αθλήματα!

Παρασκευή 19 Απριλίου 2024