Συνδυαστικά με τον υγιεινό τρόπο ζωής

Ο επαρκής νυχτερινός ύπνος κάνει καλό στην καρδιά

Ο επαρκής νυχτερινός ύπνος κάνει καλό στην καρδιά
Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο
Πολλαπλά οφέλη για την υγεία της καρδιάς έχει ο επαρκής ύπνος, σύμφωνα με μεγάλη ολλανδική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο European Journal of Preventive Cardiology.

Οι ερευνητές του Εθνικού Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας και Περιβάλλοντος της Ολλανδίας και του Πανεπιστημίου Βαγκενίγκεν διαπίστωσαν ότι ο υγιεινός τρόπος ζωής (σωματική άσκηση, υγιεινή διατροφή, περιορισμός του αλκοόλ και του καπνίσματος) όταν συνδυάζεται με επαρκή ύπνο μειώνει σημαντικά τα ποσοστά θνησιμότητας από έμφραγμα ή εγκεφαλικό επεισόδιο.

Οι επιστήμονες μελέτησαν επί τουλάχιστον μία δεκαετία τις περιπτώσεις 14.000 ανδρών και γυναικών. Έως το τέλος της μελέτης περίπου 600 άτομα είχαν εμφανίσει καρδιαγγειακά προβλήματα και 129 είχαν πεθάνει.

Οι θάνατοι ήταν λιγότεροι μεταξύ των ανθρώπων που έκαναν έναν υγιεινό τρόπο ζωής (άσκηση, σωστή διατροφή, όχι αλκοόλ και κάπνισμα) σε συνδυασμό με καλό ύπνο. Όσοι εφάρμοζαν και τις τέσσερις συστάσεις υγιεινής ζωής, είχαν κατά μέσο όρο 57% μικρότερο κίνδυνο για καρδιοπάθεια και 67% μικρότερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου από εγκεφαλικό επεισόδιο ή έμφραγμα. Όσοι όμως, επιπλέον, κοιμούνταν τουλάχιστον επτά ώρες κάθε βράδυ, είχαν 65% μικρότερο κίνδυνο καρδιοπάθειας και 83% μικρότερο κίνδυνο θανάτου από έμφραγμα ή εγκεφαλικό επεισόδιο.

Προηγούμενες μελέτες έχουν συσχετίσει τον ανεπαρκή ή κακής ποιότητας ύπνο με καρδιαγγειακά προβλήματα, όμως η νέα ολλανδική έρευνα είναι η πρώτη που εξέτασε σε ποιο βαθμό ο ύπνος προσφέρει πρόσθετη προστασία σε σχέση με ένα γενικότερο υγιεινό τρόπο ζωής.

Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι τα νέα ευρήματα δείχνουν πως ο καλός και επαρκής ύπνος μπορεί να έχει μεγάλη σημασία από άποψη δημόσιας υγείας, προλαμβάνοντας αρκετά εγκεφαλικά επεισόδια και εμφράγματα.

«Το κεντρικό μήνυμα της νέας μελέτης είναι ότι πρέπει να θεωρούμε τον ύπνο ως σημαντικό παράγοντα για την υγεία. Γι' αυτό, πρέπει να ενθαρρύνουμε τους ανθρώπους να κοιμούνται αρκετά και, όπως όλοι οι άλλοι παράγοντες ενός υγιεινού τρόπου ζωής, αυτό είναι κάτι που πρέπει να μαθαίνεται έγκαιρα από το σπίτι», σχολίασε στο European Journal of Preventive Cardiology η καθηγήτρια Γκρέτε Τελ του νορβηγικού Πανεπιστημίου του Μπέργκεν.

Από την άλλη, οι ειδικοί καθησύχασαν όσους δεν κοιμούνται καλά, πως αυτό δεν σημαίνει ότι η αϋπνία κατ' ανάγκη θα επιφέρει καρδιοπάθεια, καθώς χρειάζονται και άλλες μελέτες για να κατανοηθεί καλύτερα η σχέση ανάμεσα στον ύπνο και στην υγεία της καρδιάς. Αν πάντως κανείς δυσκολεύεται να κοιμηθεί, μια απλή συμβουλή είναι να αποφεύγει να τρώει πολύ τα βράδια και να πίνει καφέ.

health.in.gr, ΑΠΕ-ΜΠΕ

Επιστημονικές Εξελίξεις:  Περισσότερα Θέματα