Τετάρτη 08 Μαϊου 2024
Εφικτός ο αναπρογραμματισμός της όρεξης, σύμφωνα με τους επιστήμονες

Βρετανοί επιστήμονες εντόπισαν μια ομάδα εγκεφαλικών κυττάρων που έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν την όρεξη και ενδεχομένως να αποτελούν μείζονα αιτία διατροφικών διαταραχών, όπως η παχυσαρκία.

Σε πειράματα που έκαναν με τρωκτικά οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Ανατολικής Αγγλίας διαπίστωσαν ότι τα tanycytes, παράγουν νευρώνες οι οποίοι ρυθμίζουν την όρεξη.

Η μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Journal of Neuroscience, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τελικά ενδεχομένως να όρεξη να μην είναι γενετικά προκαθορισμένη.

Μέχρι πρότινος οι επιστήμονες πίστευαν ότι τα νευρικά κύτταρα που εγκεφάλου που σχετίζονται με την όρεξη δημιουργούνται εξ ολοκλήρου κατά το στάδιο της ανάπτυξης του εμβρύου στη μήτρα και δεν μπορούν να τροποποιηθούν μετέπειτα.

Αλλά η ανακάλυψη των tanycytes, που λειτουργούν ως τα βλαστικά κύτταρα, στους εγκεφάλους των νεαρών και ενηλίκων τρωκτικών δείχνει ότι η όρεξη μπορεί να τροποποιηθεί.

Οι επιστήμονες, με επικεφαλής τον Δρ Μοχάμμεντ Χατζιχουσεϊνι μελέτησαν λεπτομερώς το τμήμα του υποθαλάμου του εγκεφάλου, που είναι γνωστό ότι ρυθμίζει τον ύπνο, τη δαπάνη ενέργειας, την όρεξη, τη δίψα και πολλές άλλες βασικές βιολογικές λειτουργίες.

Εστίασαν στα νευρικά κύτταρα που ρυθμίζουν την όρεξη χρησιμοποιώντας μια τεχνική γενετικής χαρτογράφησης και διαπίστωσαν ότι ορισμένα κύτταρα προσέθεταν νευρώνες στο κύκλωμα ρύθμισης της όρεξης στους εγκεφάλους των ποντικιών μετά τη γέννηση και μέχρι την ενήλικη ζωή.

Η ανακάλυψη αυτή μπορεί τελικά να προσφέρει μια μόνιμη λύση στον έλεγχο της παχυσαρκίας, αλλά αυτό μπορεί να χρειαστεί περισσότερα από 10 χρόνια για να περάσει στην κλινική εφαρμογή.

«Η μελέτη δείχνει ότι το νευρικό κύκλωμα που ελέγχει την όρεξη δεν είναι προκαθορισμένο και ενδεχομένως να μπορούμε να το χειραγωγήσουμε ώστε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τις διατροφικές διαταραχές. Το επόμενο βήμα είναι να καθορίσουμε την ομάδα των γονιδίων και των κυτταρικών διαδικασιών που ρυθμίζουν τη συμπεριφορά και την δράση των tanycytes. Οι πληροφορίες αυτές θα συντελέσουν στην καλύτερη κατανόηση των εγκεφαλικών βλαστικών κυττάρων και θα μας βοηθήσουν την ανάπτυξη φαρμάκων που θα ρυθμίζουν τον αριθμό ή την λειτουργία των νευρώνων που ρυθμίζουν την όρεξη», εξηγεί ο Δρ Χατζιχουσεϊνι.

Αν και δεν μπορεί να υπάρξει μια και μοναδική λύση στον έλεγχο της όρεξης, οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι οποιαδήποτε επιβοηθητική λύση στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας θα πρέπει να επικεντρώνεται στο τμήμα του εγκεφάλου που ελέγχει τις αποφάσεις για την όρεξη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η μελέτη χρηματοδοτήθηκε από την ανεξάρτητη μη κερδοσκοπική βρετανική οργάνωση Wellcome Trust.

Το κλάμα του αρχηγού της Εθνικής πόλο Γιάννη Φουντούλη, οι συμπαίκτες του και το Παρίσι (pics)

«Δεν είμαι πολύ συναισθηματικός τύπος, αλλά ήταν πραγματικά μια μαγική στιγμή. Μόνο μια φορά στο παρελθόν, όταν είδα για πρώτη φορά τη νεογέννητη κόρη μου, ένιωσα τόσο έντονα που έβαλα τα κλάματα.»

Τετάρτη 08 Μαϊου 2024