Πέμπτη 18 Απριλίου 2024
Επικίνδυνο βακτήριο μεταδίδεται μεταξύ των ασθενών με κυστική ίνωση

Μια επικίνδυνη λοίμωξη που απαντάται όλο και συχνότερα στους πάσχοντες από κυστική ίνωση, μπορεί να εξαπλωθεί και μεταξύ των ασθενών, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο The Lancet.

Αξίζει να σημειωθεί ότι παλαιότερα οι επιστήμονες πίστευαν ότι το βακτήριο Mycobacterium abscessus μπορούσε να μεταδοθεί μόνο μέσω του νερού και των απορριμμάτων. Αλλά τώρα οι νοσοκομειακές μονάδες ανά τον κόσμο θα πρέπει να αλλάξουν τον τρόπο νοσηλείας των ασθενών με κυστική ίνωση, μετά τις αποκαλύψεις της βρετανικής μελέτης.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών, το 3-10% των πασχόντων από κυστική ίνωση στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ μολύνονται από το βακτήριο M.abscessus. Αν και δεν είναι γνωστό γιατί το βακτήριο (που είναι μακρινός συγγενής του βακτηρίου που προκαλεί τη φυματίωση) είναι πιθανότερο να μολύνει τη συγκεκριμένη ομάδα ασθενών, εικάζεται ότι ενδεχομένως να σχετίζεται με προβλήματα του ανοσοποιητικού συστήματος.

Η κυστική ίνωση επηρεάζει τα εσωτερικά όργανα του σώματος, κυρίως τους πνεύμονες και το πεπτικό σύστημα, προκαλώντας τη συσσώρευση κολλώδους βλέννας, η οποία δυσχεραίνει την αναπνοή αλλά και την πέψη των τροφών.

Οι επιστήμονες πιστεύουν λοιπόν ότι το βακτήριο M.abscessus προκαλεί βλάβες στους πνεύμονες, οι οποίες είναι εξαιρετικά δύσκολο να αντιμετωπιστούν στους ήδη επιβαρημένους ασθενείς με κυστική ίνωση, με αποτέλεσμα η θεραπεία να διαρκεί μήνες και να περιλαμβάνει τη χορήγηση τοξικών φαρμάκων.

Αν και η μόλυνση βρίσκεται σε ανοδική πορεία τα τελευταία δέκα χρόνια, οι γιατροί πάντα πίστευαν ότι δεν μπορεί να μεταδοθεί από άνθρωπο σε άνθρωπο.

Αλλά μελετώντας το DNA σχεδόν 170 δειγμάτων του βακτηρίου και δημιουργώντας ένα οικογενειακό δέντρο, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι μπορεί όντως να μεταδοθεί από άτομο σε άτομο.

Ο επικεφαλής των ερευνητών Δρ Άντρες Φλότο, διευθυντής της Μονάδας Κυστικής Ίνωσης στο Νοσοκομείο Παπγουόρθ του Κέιμπριτζ και κύριος ερευνητής στο Ινστιτούτο Ιατρικής Έρευνας του Κέιμπριτζ εξηγεί ότι «τα αποτελέσματα μας ωθούν να ξανασκεφτούμε τον τρόπο ελέγχου της λοίμωξης, παρά τις ήδη αυστηρές μεθόδους προστασίας της δημόσιας υγείας».

Ο Δρ Φλότο ήδη νοσηλεύει όλους τους ασθενείς του με λοίμωξη M.abscessus σε ειδικά δωμάτια, χωρίς να έρχονται σε επαφή με άλλους νοσοκομειακούς ασθενείς ή να δέχονται επισκέψεις. «Αλλά παρ’ όλα αυτά παρατηρούμε επεισόδια μετάδοσης της λοίμωξης ενδονοσοκομειακά, πράγμα που σημαίνει ότι η μετάδοση του βακτηρίου μπορεί να γίνεται και εμμέσως», σημειώνει ο Δρ Φλότο.

«Επεκτείνουμε την έρευνα επί του θέματος, αλλά πιστεύουμε ότι μεταδίδεται μέσω του βήχα, διότι είναι αρκετά ισχυρό ώστε να μπορεί να μεταδοθεί και μέσω του αέρα», συμπληρώνει ο ερευνητής.

Όλοι οι νοσοκομειακοί ασθενείς στο Νοσοκομείο Παπγουόρθ νοσηλεύονται σε δωμάτια αρνητικής πίεσης για την πρόληψη μετάδοσης των αερομεταφερόμενων ιών, ενώ εκείνοι που είναι φορείς του βακτηρίου M.abscessus βρίσκονται σε άλλες πτέρυγες από τους ασθενείς της Μονάδας Κυστικής Ίνωσης.

Ο Δρ Φλότο έχει μάλιστα προβεί σε επικοινωνία με άλλα νοσοκομεία στη Μ.Βρετανία και άλλες χώρες, ενημερώνοντας για τα αποτελέσματα της μελέτης του και ενθαρρύνοντας την αλλαγή των πρακτικών νοσηλείας ώστε να προληφθεί η εξάπλωση της λοίμωξης.

Μπάγερν Μονάχου – Άρσεναλ 1-0: Ο Κίμιχ έστειλε τους Βαυαρούς στα ημιτελικά

Η γκολάρα του Κίμιχ ήταν αρκετή για την Μπάγερν που νίκησε με 1-0 την Άρσεναλ και προκρίθηκε στα ημιτελικά του Champions League.

Πέμπτη 18 Απριλίου 2024