Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
Το βιολογικό ρολόι επηρεάζει την άμυνα του ανοσοποιητικού συστήματος σε ιούς και μολύνσεις

Αμερικανοί επιστήμονες ανακάλυψαν ότι η ώρα της μέρας μπορεί να παίζει καθοριστικό ρόλο στον κίνδυνο μόλυνσης και τη σοβαρότητα της, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο Immunity.

Η διαπίστωση αυτή ενδεχομένως να συντελέσει στην δημιουργία αποτελεσματικότερων φαρμάκων και εμβολίων, ενώ τα υπάρχοντα σκευάσματα θα μπορούσαν να χορηγούνται σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας, ώστε το βιολογικό μας ρολόι να ενεργοποιεί σωστότερα το ανοσοποιητικό σύστημα.

Ερευνητές της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Γιέιλ, με επικεφαλής τον καθηγητή Έρολ Φίκριγκ, έκαναν πειράματα σε ποντίκια και απέδειξαν ότι η ποσότητα της πρωτεΐνης TLR9 στο ανοσοποιητικό σύστημα δεν είναι σταθερή κατά τη διάρκεια του 24ώρου, αλλά μεταβάλλεται ανάλογα με τις γενικότερες βιοχημικές αλλαγές του σώματος. Αυτή η διακύμανση επηρεάζει και τη σοβαρότητα της μόλυνσης από έναν παθογόνο οργανισμό.

Η πρωτεΐνη TLR9 αποτελεί τμήμα του αμυντικού μηχανισμού ανίχνευσης του DNA των ξένων βακτηρίων και ιών που εισέρχονται στον οργανισμό.

Οι εργαστηριακές δοκιμές έδειξαν ότι ο εμβολιασμός των τρωκτικών την ώρα της μέρας που το επίπεδο της πρωτεΐνης βρισκόταν στο αποκορύφωμά του, βελτιώνει περισσότερο την αποτελεσματικότητα του ανοσοποιητικού μηχανισμού κατά των «εισβολέων».

Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι κινδυνεύουν από σήψη του αίματος περισσότερο ανάμεσα στις 02:00 και τις 06:00 το πρωί. Τα πειράματα με τα ποντίκια έδειξαν ότι η σοβαρότητα της σήψης εξαρτιόταν από τη συγκεκριμένη ώρα της μέρας που άρχιζε η μόλυνση και αυτό συνέπιπτε με τις αλλαγές στο επίπεδο της πρωτεΐνης ΤLR9.

Όπως εξηγεί ο Δρ Φίκριγκ, οι επιστήμονες ανακάλυψαν πλέον «ένα άμεσο μοριακό σύνδεσμο ανάμεσα στους κιρκαδικούς ρυθμούς και στο ανοσοποιητικό σύστημα», κάτι που, όπως αναφέρει «μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις για την πρόληψη και την καταπολέμηση των ασθενειών. Φαίνεται πως οι διαταραχές στο βιολογικό ρολόι επηρεάζουν το βαθμό ευπάθειάς μας στους παθογόνους οργανισμούς».

Οριστικό: Απορρίφθηκε το αίτημα της Φενέρμπαχτσε πριν τον Ολυμπιακό