Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Επιβεβαιώθηκε ο ρόλος του γονιδίου FTO στην παχυσαρκία και την ρύθμιση της όρεξης

Λονδίνο: Βρετανοί επιστήμονες βρήκαν νέα γενετικά στοιχεία που ενισχύουν την πεποίθηση ότι τα γονίδια παίζουν άμεσο ρόλο στην πιθανότητα ενός ανθρώπου να γίνει υπέρβαρος ή παχύσαρκος, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του Nature Genetics.

Τα νέα δεδομένα εξηγούν σε ένα βαθμό γιατί μερικοί άνθρωποι παραμένουν λεπτοί χωρίς να καταβάλουν ιδιαίτερη προσπάθεια, ενώ άλλοι πρέπει να πασχίζουν σκληρά για μην πάρουν κιλά.

Η Δρ Φράνσις Ασκροφτ του Τμήματος Φυσιολογίας και Γενετικής του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και οι συνεργάτες της, επιβεβαίωσαν την ανακάλυψη ένα γονίδιο που φαίνεται να ρυθμίζει την όρεξη και επηρεάζει το αίσθημα της πείνας, άρα και την ποσότητα της τροφής και τέλος την συσσώρευση του λίπους στο σώμα.

Η μελέτη, βασίστηκε σε πειράματα με γενετικά τροποποιημένα ποντίκια, στα οποία είχε προστεθεί το γονίδιο FTO που επηρεάζει την όρεξη και την παχυσαρκία.

Πριν από τρία χρόνια, οι επιστήμονες είχαν βρει ότι παραλλαγές του γονιδίου FTO σχετίζονται με αύξηση 70% του κινδύνου εμφάνισης παχυσαρκίας, με αποτέλεσμα όσοι άνθρωποι φέρουν δύο αντίγραφα μιας γενετικής παραλλαγής, να είναι κατά μέσο όρο τρία κιλά παχύτεροι από όσους φέρουν διαφορετικές παραλλαγές του γονιδίου.

Όμως, μέχρι τώρα οι γενετιστές δεν είχαν επιβεβαιώσει αν το γονίδιο απλώς σχετιζόταν με την παχυσαρκία ή αν όντως την προκαλούσε.

Η νέα μελέτη δείχνει ότι το γονίδιο (ή μάλλον μια συγκεκριμένη παραλλαγή του) πράγματι επηρεάζει άμεσα τον κίνδυνο παχυσαρκίας, κατά πάσα πιθανότητα αυξάνοντας την όρεξη.

«Η έρευνα μάς κάνει σίγουρους ότι το FTO είναι ένα σημαντικό γονίδιο που συμβάλλει στην παχυσαρκία. Υπερβολική ενεργοποίηση αυτού του γονιδίου μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολικό φαγητό και σε παραπάνω κιλά», δήλωσε η Δρ Ασκροφτ.

Όπως έδειξαν τα πειράματα, τα θηλυκά ποντίκια που έφεραν δύο πρόσθετα αντίγραφα του γονιδίου, έγιναν κατά 22% παχύτερα, ενώ τα αρσενικά ποντίκια επίσης αύξησαν το βάρος τους, αλλά λιγότερο (κατά 10%).

Οι επιστήμονες δεν γνωρίζουν ακόμα ακριβώς με ποιο τρόπο το γονίδιο επηρεάζει το βάρος ενός οργανισμού, πιθανολογούν όμως ότι αυτό συμβαίνει επειδή επηρεάζει τα επίπεδα της λεπτίνης, ορμόνη η οποία με τη σειρά της επηρεάζει την όρεξη.

Όταν υπάρχουν περισσότερες ενεργές παραλλαγές (αντίγραφα) του γονιδίου FTO, μειώνονται τα επίπεδα της λεπτίνης, η οποία κανονικά καταστέλλει το αίσθημα όρεξης στον εγκέφαλο.

Αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση, επειδή το επίπεδό της πέφτει λόγω γονιδίων, η όρεξη αυξάνεται, πράγμα που οδηγεί στην λήψη περισσότερης τροφής και άρα στη συσσώρευση λίπους κάτω από το δέρμα.

Οι ερευνητές, όπως είπαν, αισιοδοξούν ότι στο μέλλον θα αναπτυχθούν φάρμακα (με την μορφή χαπιών κατά της παχυσαρκίας), τα οποία θα καταστέλλουν τη δράση του FTO κι έτσι θα «φρενάρουν» την όρεξη. Διευκρίνισαν πάντως ότι θα χρειαστεί χρόνος για κάτι τέτοιο και η επιτυχία δεν είναι εξασφαλισμένη, αλλά η προοπτική είναι πολλά υποσχόμενη.

Η Δρ Ασκροφτ επεσήμανε ότι το FTO δεν είναι το μοναδικό γονίδιο που επηρεάζει τη γενετική προδιάθεση κάποιου για παχυσαρκία, όμως είναι ο πιο σημαντικός γενετικός παράγοντας που έχει εντοπιστεί μέχρι σήμερα και φαίνεται να επηρεάζει την αύξηση του βάρους μέσω, κατά πάσα πιθανότητα, ρύθμισης της όρεξης.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

O Τζόλης των 17 γκολ και η… αδικία του Πογέτ (vids)

Ο Γκουστάβο Πογέτ δεν έκανε σωστή διαχείριση στο ματς με τη Γεωργία και αυτό φαίνεται από τον Χρήστο Τζόλη, που είναι ο πιο φορμαρισμένος Έλληνας παίκτης αυτή τη στιγμή και ήταν εκτός αποστολής.

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024