Σάββατο 27 Απριλίου 2024
Γονιδιακές ελλείψεις σχετίζονται με τη νοσογόνο παχυσαρκία

Λονδίνο: Ένας μικρός αριθμός εξαιρετικά παχύσαρκων ατόμων μπορεί να έχει έλλειψη του ίδιου βασικού γενετικού υλικού, υποστηρίζουν Βρετανοί ερευνητές με άρθρο τους που δημοσιεύεται στο περιοδικό Nature.

Ερευνητές του Κολεγίου Ιμπεριαλ του Λονδίνου εντόπισαν δεκάδες άτομα, όλα με νοσογόνο παχυσαρκία, που είχαν έλλειψη περίπου των ίδιων 30 γονιδίων.

Η γονιδιακή απαλοιφή δεν εντοπίστηκε σε άτομα με φυσιολογικό βάρος.

Ενώ κατά κύριο λόγο η επιδημία παχυσαρκίας που επηρεάζει τον Δυτικό Κόσμο έχει αποδοθεί σε μια τάση προς τροφές με πολλές θερμίδες και στον καθιστικό τρόπο ζωής, οι ερευνητές εντόπισαν επιστημονικά τεκμήρια σύμφωνα με τα οποία τα γονίδια παίζουν σημαντικό ρόλο στην αύξηση του βάρους ορισμένων ατόμων.

Η παρούσα έρευνα επικεντρώθηκε σε άτομα με νοσογόνο παχυσαρκία, που είχαν Δείκτη Μάζας Σώματος πάνω από 40, και που είχαν τον υψηλότερο κίνδυνο προβλημάτων υγείας.

Το πρώτο εύρημα προέκυψε όταν μελετήθηκε μια ομάδα εφήβων και ενηλίκων με μαθησιακές δυσκολίες που είναι γνωστό ότι κινδυνεύουν περισσότερο από την παχυσαρκία, αν και τα αίτια της κατάστασης αυτής δεν είναι ξεκάθαρα.

Οι ερευνητές εντόπισαν 31 άτομα με σχεδόν όμοιες «ελλείψεις» στον γενετικό τους κώδικα, όλοι με ΔΜΣ πάνω από 30.

Στην συνέχεια έγινε μια αναλυτική απεικόνιση του γενετικού κώδικα μιας ομάδας περισσοτέρων από 16.000 παχύσαρκων και ατόμων με κανονικό βάρος, οπότε και εντοπίστηκαν 19 επιπλέον παραδείγματα γονιδίων που έλειπαν.

Όλα τα άτομα που έλαβαν μέρος, είχαν θεωρηθεί ως πάσχοντες από νοσογόνο παχυσαρκία, με ΔΜΣ πάνω από 40 και τον υψηλότερο κίνδυνο προβλημάτων υγείας που σχετίζονται με το βάρος.

Οι περισσότεροι είχαν φυσιολογικό βάρος ως νήπια, αλλά στην συνέχεια εξελίχθηκαν σε υπέρβαρα παιδιά. Κανείς εκ των ατόμων με κανονικό βάρος δεν είχε έλλειψη των συγκεκριμένων γονιδίων.

Η ακριβής λειτουργία των γονιδίων που λείπουν δεν είναι ξεκάθαρη ακόμα, όπως και η ακριβής φύση της σχέσης μεταξύ μαθησιακών δυσκολιών και παχυσαρκίας. Πάντως κανένα από τα άτομα με τις γονιδιακές απαλοιφές στο ευρύτερο δείγμα δεν είχε μαθησιακές δυσκολίες.

Οι ερευνητές εξηγούν ότι «γίνεται όλο και πιο ξεκάθαρο ότι για ορισμένους πάσχοντες από νοσογόνο παχυσαρκία, η αύξηση του βάρους έχει υποκείμενα γενετικά αίτια. Αν μπορέσουμε να εντοπίσουμε αυτά τα άτομα μέσω του γονιδιακού ελέγχου, τότε μπορούμε να προσφέρουμε καλύτερη υποστήριξη και ιατρικές λύσεις, όπως χειρουργική απώλεια βάρους, για την μακροπρόθεσμη βελτίωση της υγείας τους.»

Τέλος οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι αν και η συγκεκριμένη ομάδα των γονιδίων που λείπουν είναι σπάνια, επηρεάζοντας επτά στα 1.000 άτομα με νοσογόνο παχυσαρκία, ενδεχομένως να υπάρχουν κι άλλες μεταλλάξεις που δεν έχουν ακόμη εντοπιστεί.

Η συνδυαστική επίδραση αρκετών εκ των μεταλλάξεων αυτών εξηγεί τον γενετικό κίνδυνο της νοσογόνου παχυσαρκίας, που είναι συνήθως οικογενής.

Σπανούλης: H ζημιά από έναν πρώην συμπαίκτη του (vid)

Ο Σπανούλης ήταν αδύνατο να του βάλει φρένο και ο Σερμαντίνι με αυτό το περίεργο στυλ έφτασε τους 21 πόντους, έχοντας 7/8 δίποντα.

Σάββατο 27 Απριλίου 2024