Πέμπτη 25 Απριλίου 2024
Αναπρογραμματισμένα πολυδύναμα κύτταρα επιδιορθώνουν βλάβες στην καρδιά μετά από έμφραγμα

Νέα Υόρκη: Κοινά κύτταρα, που αναπρογραμματίστηκαν για να δρουν σαν εμβρυικά βλαστοκύτταρα, κατέστη δυνατό για πρώτη φορά να αποκαταστήσουν τις βλάβες στην καρδιά ποντικιών, μια εξέλιξη η οποία μπορεί να έχει ελπιδοφόρες πρακτικές εφαρμογές και στους ανθρώπους που έχουν υποστεί έμφραγμα ή πάσχουν από άλλης μορφής καρδιοπάθεια.

Ο κύριος στόχος είναι στο μέλλον οι ασθενείς με σοβαρές καρδιοπάθειες να θεραπεύονται με δικά τους κύτταρα, χωρίς να απαιτείται η μεταμόσχευση καρδιάς, που είτε δεν είναι εύκολο να βρεθεί, είτε απαιτεί φάρμακα για να εμποδιστεί η απόρριψη του ξένου οργάνου από τον οργανισμό του ασθενούς.

Η ανακάλυψη έγινε από εργαστηριακά πειράματα Αμερικανών ερευνητών με επικεφαλής τον Δρ Τίμοθι Νέλσον της Κλινικής Μάγιο και η επιστημονική εργασία δημοσιεύτηκε στο  Circulation,σύμφωνα με τα πρακτορεία Reuters και Γαλλικό.

Όταν εισήχθησαν σε ποντίκια που είχαν υποστεί έμφραγμα, τα νέα αναπρογραμματισμένα κύτταρα βοήθησαν ουσιαστικά στην αποκατάσταση του ιστού και στη βελτίωση της λειτουργίας της καρδιάς τους.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν «αναπρογραμματισμένα» πολυδύναμα κύτταρα (που δρουν σαν βλαστοκύτταρα), τα οποία προέρχονται από συνήθη κύτταρα. Πολλές επιστημονικές ομάδες σε όλο τον κόσμο δουλεύουν πάνω σε αυτό το νέο τύπο κυττάρων, στο πλαίσιο του νέου πεδίου της «αναγεννητικής ιατρικής», επειδή η νέα τεχνολογία θεωρείται ότι αποτελεί μια πολλά υποσχόμενη θεραπευτική μέθοδο για το μέλλον.

Όπως και τα κανονικά βλαστοκύτταρα, τα αναπρογραμματισμένα πολυδύναμα κύτταρα έχουν την ικανότητα να σχηματίζουν οποιοδήποτε άλλο κύτταρο του σώματος. Επειδή τα αρχικά κοινά κύτταρα προέρχονται από ιστούς ενηλίκων, η συγκεκριμένη μέθοδος έχει το πλεονέκτημα ότι παρακάμπτει το επίμαχο ηθικό πρόβλημα της χρήσης εμβρυικών βλαστοκυττάρων, που προέρχονται από έμβρυα λίγων μόλις ημερών.

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι δημιουργίας αυτών των πολυδύναμων κυττάρων, από το 2007 που για πρώτη φορά αναπρογραμματίστηκαν κοινά κύτταρα δέρματος και μετατράπηκαν σε πολυδύναμα «βλαστοκύτταρα».

Η ομάδα του Δρ Νέλσον χρησιμοποίησε έναν ιό για να μεταφέρει τα γονίδια που αναπρογραμματίζουν τα απλά κύτταρα και τα μετατρέπουν σε πολυδύναμα. Τα κύτταρα αυτά, που εισήχθησαν στα ποντίκια, μετά από δύο εβδομάδες άρχισαν να δημιουργούν διαφορετικούς τύπους ιστού της καρδιάς, όπως καρδιακούς μυς, αιμοφόρα αγγεία κ.α. Τα κύτταρα αυτόματα δημιούργησαν τους κατάλληλους ιστούς, ώστε να αποκαταστήσουν τις βλάβες της καρδιάς.

Η διαδικασία αναγέννησης των ιστών συνεχίστηκε για ένα μήνα περίπου και τα ποντίκια παρουσίασαν βελτίωση στην υγεία τους, σε σχέση με άλλα ποντίκια που δεν είχαν υποβληθεί στην ίδια θεραπεία.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η ανακάλυψη αυτή δίνει υποσχέσεις για ανάλογες ανθρώπινες θεραπείες. Επειδή τέτοια πολυδύναμα κύτταρα μπορούν να παραχθούν με την χρήση απλών κυττάρων από το δέρμα του ασθενούς, δεν υπάρχει κίνδυνος απόρριψής τους από τον οργανισμό του ασθενούς, όταν μετατραπούν σε πολυδύναμα.

Προς το παρόν πάντως, δεν χρησιμοποιούνται ακόμα πολυδύναμα κύτταρα σε ανθρώπινες θεραπείες, επειδή οι επιστήμονες θέλουν να βεβαιωθούν ότι η όλη διαδικασία θα είναι απόλυτα ασφαλής.

Σύμφωνα με τον Δρ Νέλσον, ίσως χρειαστούν αρκετά χρόνια, αλλά τελικά η τεχνολογία θα χρησιμοποιηθεί με ασφάλεια σε ανθρώπους με προβλήματα καρδιάς, αλλά και σε άλλες ασθένειες (ήπατος, δέρματος, ματιών, εγκεφάλου, νεύρων κ.α.), πράγμα που, μεταξύ άλλων, μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην αντιμετώπιση ασθενειών όπως η νόσος Αλτσχάιμερ και  Πάρκινσον.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μπαρτσελόνα – Ολυμπιακός 75-77: ΘΡΥΛΑΡΑ στη Βαρκελώνη – Μυθική εμφάνιση και break για το 1-0!

Μυθικό παιχνίδι για τον Ολυμπιακό, που «έσπασε» την έδρα της Μπαρτσελόνα και έκανε το 1-0 στη σειρά των playoffs της Euroleague.

Πέμπτη 25 Απριλίου 2024