Πέμπτη 25 Απριλίου 2024
Η καρδιά έχει τη δυνατότητα να αυτο-αναπλάθεται, μετά από έμφραγμα

Λονδίνο: Βρετανοί επιστήμονες κατάφεραν να αποδείξουν ότι κύτταρα της εξωτερικής στοιβάδας της καρδιάς μπορούν να μετοικήσουν εντός του εξασθενημένου οργάνου και να διενεργήσουν σημαντικές επιδιορθώσεις.

Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του επιστημονικού εντύπου Nature, επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου του Λονδίνου διαπίστωσε ότι η μετανάστευση των προγονικών κυττάρων ελέγχεται από την πρωτεΐνη θυμοσίνη β4, η οποία είναι ήδη γνωστό ότι συντελεί στη μείωση της απώλειας μυϊκών κυττάρων μετά από έμφραγμα.

Τα προγονικά κύτταρα είναι όμοια με τα βλαστοκύτταρα, υπό την έννοια ότι έχουν όμοιες πιθανότητες να εξελιχθούν σε διαφόρους τύπους ενήλικων κυττάρων.

Ωστόσο, μέχρι προσφάτως οι επιστήμονες πίστευαν ότι δεν υπήρχε στην καρδιά έτοιμη πηγή τέτοιων κυττάρων και για να διενεργηθούν οι επιδιορθώσεις έπρεπε να συναθροιστούν από τον μυελό των οστών.

Η παρούσα μελέτη ωστόσο είναι η πρώτη που αποδεικνύει ότι πράγματα κατοικούν εντός του ίδιου του καρδιακού ιστού.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι υπό την επιρροή της θυμοσίνης β4, τα προγονικά κύτταρα στην εξωτερική στοιβάδα της καρδιάς μπορούν να διεγερθούν κατάλληλα ώστε να σχηματιστούν νέα αιμοφόρα αγγεία.

Οι Βρετανοί ειδικοί για να αποδείξουν τον ισχυρισμό τους, δημιούργησαν γενετικά τροποποιημένα ποντίκια με έλλειψη θυμοσίνης β4.

Οι καρδιές των τρωκτικών αυτών δεν αναπτύχθηκαν φυσιολογικά, ο καρδιακός μυς παρουσίασε πρώιμα σημάδια ιστολογική απώλεια και η ανάπτυξη των αιμοφόρων αγγείων ήταν πτωχή.

Η λεπτομερέστερη εξέταση αποκάλυψε ότι χωρίς τη θυμοσίνη β4, τα προγονικά κύτταρα απέτυχαν να μετακινηθούν στα ενδότερα στης καρδιάς και μεταλλαχθούν σε κύτταρα που απαιτούσε το όργανο για να δημιουργήσει νέα υγιή αιμοφόρα αγγεία και να διατηρήσει το μυϊκό ιστό.

Για να ελέγξουν κατά πόσο η πρωτεΐνη μπορούσε επίσης να «επιδιορθώσει» τις τραυματισμένες ενήλικες καρδιές, οι ερευνητές πήραν κύτταρα από την εξωτερική στοιβάδα της καρδιάς ενήλικου ποντικιού και τα καλλιέργησαν σε εργαστηριακό περιβάλλον.

«Διαπιστώσαμε ότι, όταν τους χορηγήσαμε θυμοσίνη β4, τα ενήλικα κύτταρα είχαν περίπου τις ίδιες πιθανότητες με τα εμβρυονικά κύτταρα να δημιουργήσουν υγιή καρδιακό ιστό», εξηγεί ο Δρ Πολ Ρίλεϊ, που ηγήθηκε των πειραματικών διαδικασιών.

Ο Δρ Ρίλεϊ σημειώνει ότι η θυμοσίνη β4 μπορεί να οδηγήσει σε έναν αποτελεσματικότερο τρόπο «επιδιόρθωσης» των καρδιακών βλαβών. Η παρούσα μελέτη εξάλλου δείχνει ότι η αναγέννηση των αιμοφόρων αγγείων είναι πιθανή σε μια ενήλικη καρδιά.

Μελλοντικά αν οι επιστήμονες μπορέσουν να βρουν τρόπο ώστε να κατευθύνουν τα προγονικά κύτταρα με τη χρήση θυμοσίνης β4, ενδεχομένως να σχεδιαστούν ατομικά θεραπευτικά σχήματα με καρδιακά κύτταρα από τον ίδιο τον ασθενή.

Η διαδικασία αυτή θα παρακάμψει τον κίνδυνο της απόρριψης του μοσχεύματος από το ανοσοποιητικό σύστημα, ένα μείζον πρόβλημα στη μεταμόσχευση βλαστοκύτταρων από ξένο δότη.

Η μελέτη χρηματοδοτήθηκε από το Βρετανικό Ίδρυμα Καρδιολογίας και το Ιατρικό Ερευνητικό Συμβούλιο της Μ. Βρετανίας.

Μπαρτσελόνα – Ολυμπιακός 75-77: ΘΡΥΛΑΡΑ στη Βαρκελώνη – Μυθική εμφάνιση και break για το 1-0!

Μυθικό παιχνίδι για τον Ολυμπιακό, που «έσπασε» την έδρα της Μπαρτσελόνα και έκανε το 1-0 στη σειρά των playoffs της Euroleague.

Πέμπτη 25 Απριλίου 2024