Σάββατο 27 Απριλίου 2024
Τα προβιοτικά προστατεύουν το έντερο από το χρόνιο στρες

Τορόντο: Τα προβιοτικά μπορεί να συμβάλλουν στην προστασία του εντέρου από τα επιβλαβή βακτήρια και τα συμπτώματα του μακροχρόνιου στρες, σύμφωνα με καναδική μελέτη που δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο Gut.

Ερευνητική ομάδα του Νοσοκομείου Παίδων του Τορόντο με επικεφαλής τον Δρ Φίλιπ Σέρμαν σε μελέτη που διενήργησε σε αρουραίους διαπίστωσε ότι τα στρεσαρισμένα πειραματόζωα που είχαν προηγουμένως ακολουθήσει θεραπεία με δυο στελέχη του γαλακτοβάκιλου είχαν λιγότερη σύμφυση στα εντερικά τοιχώματα λόγω επιβλαβών βακτηριών.

Μάλιστα, η πρότερη θεραπεία με προβιοτικά προλάμβανε την μετατόπιση του επιβλαβούς βακτηρίου στους μεσεντερικούς λεμφαδένες, ένδειξη προστατευτικής επίδρασης.

Ο Δρ Σερμαν και οι συνεργάτες του μελέτησαν την ικανότητα των προβιοτικών στην πρόληψη της εντερικής παθοφυσιολογίας ως επακόλουθο του στρες. Στην περίπτωση αυτή, το στρες προκλήθηκε από ένα τεστ αποφυγής του νερού, όπου τα πειραματόζωα τοποθετήθηκαν επί μια ώρα κάθε ημέρα για δέκα ημέρες σε μια μικρή πλατφόρμα περιβαλλόμενη από ζεστό νερό σε μια πλαστική δεξαμενή. Μια ομάδα-ελέγχου υπεβλήθη σε «ψευδές» στρες, δηλαδή οι αρουραίοι τοποθετήθηκαν σε ίδια πλατφόρμα αλλά μιας άδειας δεξαμενής.

Τα πειραματόζωα είχαν τραφεί είτε με συνήθη δίαιτα ή δίαιτα με προβιοτικά (lactobacillus helveticus και στελέχη του L. Rhamnosus) προστιθέμενα στο νερό για επτά ημέρες πριν την έναρξη του προκαλούμενου στρες και για όλη την διάρκεια της μελέτης.

Τέσσερις ώρες μετά την τελευταία αληθινή ή ψευδή συνεδρία στρες, οι αρουραίοι εξοντώθηκαν και ιστοί, περιέχοντες μεσεντερικούς λεμφαδένες και τμήματα του εντέρου, τα οποία εξετάστηκαν για βακτηριακή μετατόπιση και μορφολογική και λειτουργική ανάλυση.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι το χρόνιο στρες που προκαλούνταν από την αποφυγή του νερού προκαλούσε περίσσεια έκκριση ιόντων και δυσλειτουργία στο εντερικό βλενογοννικό φραγμό τόσο στον ειλεό όσο και στον πρωκτό και οι επιπτώσεις αυτές σχετίζονταν με την αυξημένη βακτηριακή σύμφυση και διείσδυση στο επιφανειακά επιθηλιακά κύτταρα.

Επίσης παρατήρησαν ότι περίπου το 70% των αρουραίων που υπεβλήθησαν στο τεστ αποφυγής του νερού είχαν βακτηριακή διείσδυση στο εντερικό ενδοθήλιο και μετατόπιση του βακτηρίου στους μεσεντερικούς λεμφαδένες.

Ωστόσο, η πρότερη θεραπεία με προβιοτικά μείωνε τον αριθμό των εισχωρούμενων βακτηρίων, προλάμβανε την βακτηριακή μετατόπιση στους μεσεντερικούς λεμφαδένες και ανέστειλε την επαγόμενη από το χρόνιο στρες εντερική ιοντική έκκριση, αλλά όχι και την αυξημένη διαπερατότητα.

Αν και η μελέτη επικεντρώθηκε σε αρουραίους, τα ευρήματα μπορεί να βρουν εφαρμογή και στη θεραπεία της φλεγμονώδους νόσου του εντέρου και του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου που ταλαιπωρούν τους ανθρώπους.

Σπανούλης: H ζημιά από έναν πρώην συμπαίκτη του (vid)

Ο Σπανούλης ήταν αδύνατο να του βάλει φρένο και ο Σερμαντίνι με αυτό το περίεργο στυλ έφτασε τους 21 πόντους, έχοντας 7/8 δίποντα.

Σάββατο 27 Απριλίου 2024