Τετάρτη 24 Απριλίου 2024
Φωσφορίζον σπέρμα ανοίγει νέους δρόμους στην έρευνα για την υπογονιμότητα

Λονδίνο: Μια τεχνική που κάνει το σπέρμα να φωσφορίζει με πράσινο χρώμα, μπορεί να βοηθήσει τους επιστήμονες στην έρευνα κατά της υπογονιμότητας, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο Biology of Reproduction.

Ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης με επικεφαλής τον Δρ Τζον Παρρινγκτον εξήγαγε ένα γονίδιο που παράγει μια πράσινου χρώματος πρωτεΐνη στη μέδουσα και το χρησιμοποίησε για να δημιουργήσει σπέρμα πράσινου χρώματος στους όρχεις ενός χάμστερ.

Τα συγκεκριμένα τρωκτικά έχουν όμοιο σπέρμα με του ανθρώπου και επομένως είναι το ιδεώδες μοντέλο για τη μελέτη της ανάπτυξης του ανθρώπινου σπέρματος και τι συμβαίνει λάθος.

Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι η τεχνική αυτή θα τους επιτρέψει να αναλύσουν με λεπτομέρεια πολλές διαφορετικές πλευρές της λειτουργίας του γονιδίου στο σπέρμα. Θα καταστεί δυνατό να εντοπιστούν συγκεκριμένα γονίδια εντός του σπέρματος με τη βοήθεια της πρωτεΐνης της μέδουσας και να παρακολουθήσουν την πρόοδό τους.

Όπως εξηγεί ο Δρ Παρρινγκτον «ο πραγματικός στόχος είναι να χρησιμοποιήσουμε την τεχνική για να μελετήσουμε τη λειτουργία των γονιδίων που είναι σημαντικά κατά τη διάρκεια της γονιμοποίησης και τα οποία ίσως προκαλούν υπογονιμότητα αν δεν λειτουργούν φυσιολογικά.

Πρόκειται για έναν σημαντικό στόχο δεδομένου ότι από την παρούσα μελέτη διαπιστώνεται ότι ένα στα επτά ζευγάρια έχει προβλήματα γονιμότητας».

Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλά κύτταρα μπορούν να καλλιεργηθούν και να τροποποιηθούν γενετικά σε εργαστηριακό περιβάλλον. Όχι όμως και τα σπερματικά κύτταρα λόγω του μικρού μεγέθους τους και του ασυνήθιστου σχήματος και της σύντομης διάρκειας ζωής εκτός του οργανισμού.

Οι Βρετανοί επιστήμονες θα επικεντρωθούν στον μηχανισμό δια του οποίου το σπέρμα εισέρχεται στο ωάριο προάγοντας τη δημιουργία του εμβρύου. Η τεχνική ίσως προσφέρει και την δυνατότητα ενός νέου τρόπου δημιουργίας γενετικά τροποποιημένων ζώων για ερευνητικούς σκοπούς.

Επί του παρόντος, γενετικά τροποποιημένα ποντίκια δημιουργούνται με την εισαγωγή συνθετικών γονιδίων στο ωάριο. Ωστόσο, η μέθοδος είναι σχετικά αναποτελεσματική, και οι μέχρι τώρα προσπάθειες εφαρμογής της για τη δημιουργία γενετικά τροποποιημένων εκδοχών διάφορων σημαντικών μοντέλων ειδών όπως τα χάμστερ και τα ινδικά χοιρίδια έχουν αποτύχει.

Η δημιουργία διαγονιδιακών ζώων από διαγονιδιακό σπέρμα, τροποποιώντας γενετικά το σπέρμα και γονιμοποιώντας ένα φυσιολογικό ωάριο, ίσως είναι η απάντηση. Όχι μόνο θα μειώσει τον αριθμό των ποντικιών που χρησιμοποιούνται στην έρευνα, αλλά θα ανοίξει και δρόμους μελέτης της γονιδιακής λειτουργίας σε είδη που είναι καλύτερα μοντέλα από τα ποντίκια για τη μελέτη συγκεκριμένων ανθρώπινων ασθενειών.

Η φωσφορίζουσα πράσινη πρωτεΐνη εντοπίζεται μόνο στο μέσο τμήμα του σπέρματος, μεταξύ κεφαλής και ουραίου τμήματος. Αυτό συμβαίνει διότι η πρωτεΐνη στοχεύει τα μιτοχόνδρια, που εντοπίζονται μόνο στο μεσαίο τμήμα του σπέρματος.

Παναθηναϊκός – Μακάμπι Τελ Αβίβ 87-91: Τον «κρέμασε» ο Σλούκας, έκαναν το 0-1 οι Ισραηλινοί

Με το… καλημέρα πλεονέκτημα αντίο για τους πράσινους. έχασαν ξανά από τη Μακάμπι (87-91) που αγωνία για τον Μπόλντγουιν.

Τετάρτη 24 Απριλίου 2024