Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Το παιχνίδι προάγει την παιδική αυτοπεποίθηση και δημιουργικότητα

Το παιχνίδι προάγει την παιδική αυτοπεποίθηση και δημιουργικότητα

Συνδετικός κρίκος μεταξύ των γενεών, οι φιγούρες της Playmobil φέτος συμπλήρωσαν 40 χρόνια ζωής. Η Ειρήνη Ευφραιμίδη, διευθύντρια Marketing Playmobil Hellas, μας αναλύει τον ρόλο του παιχνιδιού στην ζωή του παιδιού, καθώς και την ανάγκη προσαρμογή των παιχνιδιών στις διαφορετικές ανάγκες κάθε γενιάς.

Συνδετικός κρίκος μεταξύ των γενεών, οι φιγούρες της Playmobil φέτος συμπλήρωσαν 40 χρόνια ζωής. Η Ειρήνη Ευφραιμίδη, διευθύντρια Marketing Playmobil Hellas, μας αναλύει τον ρόλο του παιχνιδιού στην ζωή του παιδιού, καθώς και την ανάγκη προσαρμογή των παιχνιδιών στις διαφορετικές ανάγκες κάθε γενιάς.

Κυρία Ευφραιμίδη, φαντάζομαι ότι ασπάζεστε κι εσείς την άποψη ότι το παιχνίδι είναι απαραίτητο για την ομαλή ψυχοσωματική ανάπτυξη κάθε παιδιού. Ποια είναι όμως εκείνα τα χαρακτηριστικά που κάνουν ένα παιχνίδι καταλληλότερο από άλλα, ανάλογα με την ηλικία και το φύλο του παιδιού;

Το παιχνίδι είναι πάρα πολύ σημαντικό για τη συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού. Στο παιχνίδι μαθαίνει το παιδί τις ικανότητές του, μαθαίνει να επιμένει, να κατευθύνεται, να αναλαμβάνει ευθύνες. Αντιλαμβάνεται που είναι τα όρια της δικής τους προσωπικότητας και ποια συμπεριφορά είναι αποδεκτή ή μη από τους συνομήλικούς του. Το παιχνίδι περιορίζει την ένταση που νιώθει όταν πρέπει να ολοκληρώσει κάτι ή πρέπει να μάθει κάτι. Τα παιδιά εκφράζουν και επεξεργάζονται συναισθηματικά γεγονότα της ημέρας, μέσα από τα ελεύθερα παιχνίδια τους. Δηλαδή αναπαριστούν στο παιχνίδι τους μια κατάσταση, η οποία, στην πραγματικότητα, τους προκάλεσε φόβο, με σκοπό να την ελέγξουν μέσα στο παιχνίδι.
Με το PLAYMOBIL τα παιδιά μαθαίνουν την ομαδικότητα μέσα από μίμηση καταστάσεων της καθημερινής ζωής. Αναπτύσσονται οι ικανότητες επικοινωνίας και καλλιεργείται ο σεβασμός προς τους άλλους. Επίσης, τα παιδιά ενθαρρύνονται να βασίζονται στις δυνάμεις τους και να συνθέτουν το δικό τους κόσμο, έτσι όπως αυτά τον φαντάζονται. Έχουν, επίσης, την ευκαιρία να εξωτερικεύσουν την επιθετικότητά τους με ήπιο τρόπο.
Το παιχνίδι με PLAYMOBIL ωριμάζει τις ιδέες, δίνει αυτοπεποίθηση, αυξάνει την αντίληψη και προάγει το δημιουργικό τρόπο σκέψης.

Θα έχετε παρατηρήσει βέβαια ότι σήμερα, από νηπιακή ηλικία, τα παιδιά στρέφονται σε gadgets (tablets, smartphones, pc-games) που αρχικά έχουν σχεδιαστεί για μεγαλύτερα άτομα, αφήνοντας στην άκρη πιο παραδοσιακά παιχνίδια που αγαπούσαν οι προηγούμενες γενιές. Πως μπορούν οι γονείς να «καθοδηγήσουν» το παιδί, ώστε να κάνει την κατάλληλη επιλογή ανάλογα με την ηλικία του;

Το παιχνίδι, εκτός από έμφυτη ανάγκη του παιδιού, είναι και η μοναδική απασχόληση του. Είναι η ανάγκη του να πειραματιστεί και να δημιουργήσει ένα δικό του κόσμο. Για να μπορέσει το παιδί, μεγαλώνοντας, να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα, πρέπει από τα πρώτα του χρόνια να έρθει σε επαφή με παραστάσεις και παιχνίδια που να το προετοιμάζουν, με τα σωστά ερεθίσματα, για τις μελλοντικές του εμπειρίες. Η επιλογή του παιχνιδιού από το παιδί είναι στην πραγματικότητα το αποτέλεσμα του συνόλου των καθημερινών του εμπειριών. Έτσι το θέμα «καθοδήγηση» είναι μέρος της συνολικής εκπαιδευτικής διαδικασίας και επηρεάζεται πάρα πολύ από εξωγενείς παράγοντες, όπως συμμαθητές, διαφημίσεις κ.α.
Για τα αγόρια ένας πολύ σημαντικός παράγοντας επιρροής μέχρι τα 6 χρόνια είναι «τα παιχνίδια που έπαιζε ο μπαμπάς», ενώ για τα κορίτσια οι φίλες και η τηλεόραση ξεκινούν πολύ νωρίτερα να παίζουν καθοριστικό ρόλο.

Πώς πρέπει να είναι δομημένο ένα παιχνίδι, για να θεωρήσουμε ότι προσφέρει γνώση, δημιουργική απασχόληση και χαρά σε ένα παιδί; Και ποια πρέπει να είναι η φιλοσοφία πίσω από την κατασκευή του;

Αυτή είναι μία πολυ σήμαντη ερώτηση και η απάντησή της απαιτεί την εκτίμηση πολλών παραγόντων. Στην περίπτωση της PLAYMOBIL, όλα κινούνται γύρω από τη φιγούρα και το σχεδιασμό της. Κατ’ αρχάς, έχει ουδέτερα χαρακτηριστικά, ώστε η φαντασία του παιδιού να κεντρίζεται, με αποτέλεσμα μια ελκυστική, με σωστές αναλογίες, φιγούρα, που παραμένει μέχρι σήμερα αξεπέραστη. Τα PLAYMOBIL σχεδιάζονται με τέτοιο τρόπο, προκειμένου να ενθαρρύνουν την ελεύθερη ανάπτυξη της φαντασίας του παιδιού. Κάθε παιδί θέλει να σχεδιάσει μόνο του την πλοκή, χωρίς την ανάμιξη μεγάλων.
Το μυστικό που κρύβεται πίσω από την επιτυχία του PLAYMOBIL είναι ο συνδυασμός του «συστήματος παιχνιδιού» με την κατασκευή άριστης ποιότητας. Όλα τα κομμάτια κουμπώνουν τέλεια μεταξύ τους, κάθε νέο σετ παιχνιδιού συνδέεται με το παλιό και οι δυνατότητες συνδυασμών είναι ατελείωτες. Κάθε χρόνο, η θεματολογία PLAYMOBIL εμπλουτίζεται με 60 νέα σετ περίπου. Από τη σύλληψη της ιδέας ενός νέου θέματος έως την παραγωγή του παιχνιδιού μεσολαβούν περίπου δύο χρόνια. Επίσης, το μέγεθος της φιγούρας έπρεπε να είναι ιδανικό, όχι μόνο για τα χεράκια των παιδιών, αλλά και να ταιριάζει με το περιβάλλον, για παράδειγμα ενός παιδικού σταθμού.
Το μέγεθος της φιγούρας (7,5 cm) προέκυψε από την αναλογία μεταξύ των εξαρτημάτων και των πραγματικών αντικειμένων που αντιπροσωπεύουν. Η φιγούρα έπρεπε να ελκύει το παιδί και εάν συνίστατο από πολλά ρυθμιζόμενα μέρη, το αποτέλεσμα θα ήταν να μοιάζει με ένα ρομπότ που θα απωθούσε τα παιδιά. Στα PLAYMOBIL, η κινητικότητα της φιγούρας δεν ήταν αυτοσκοπός, αλλά μία δευτερεύουσα ανάγκη που προέκυπτε μέσα από την πλοκή του παιχνιδιού και τις εκάστοτε περιστάσεις που το παιδί προσπαθούσε να μιμηθεί. Με άλλα λόγια, τα παιδιά δεν θέλουν να διαθέσουν πολύ χρόνο ετοιμάζοντας και τοποθετώντας τη φιγούρα, αλλά να παίξουν μ’ αυτή και με τα εξαρτήματά της. Επίσης, σύμφωνα με έρευνες, αποδεικνύεται ότι το παιχνίδι χάνει την ομορφιά και την ελκυστικότητά του, εάν η φιγούρα έχει πολλά ρυθμιζόμενα μέρη (υπερκινητική).
Ο κ. Beck, υπεύθυνος του σχεδιασμού και της τεχνικής ανάπτυξης, παρατήρησε, ότι, για τα παιδιά το κεφάλι είναι το πιο εντυπωσιακό μέρος του ανθρώπινου σώματος και το ζωγραφίζουν πάντα στρογγυλό και μεγάλο. Γι’ αυτό η φιγούρα PLAYMOBIL έχει ολοστρόγγυλο κεφάλι. Μακροπρόθεσμα, η όλη εξωτερική εμφάνιση της φιγούρας έγινε πιο αρμονική, στρογγυλεμένη και καλαίσθητη. Όπως δείχνει η επιτυχία του προϊόντος, ο κ. Beck κατόρθωσε να κάνει τα παιδιά να ταυτίζονται με τη φιγούρα PLAYMOBIL.
Μεγάλη προσοχή, βεβαίως, έπρεπε να δοθεί στην έκφραση του προσώπου, η οποία θα έπρεπε να έχει μεγάλη ομοιότητα με αυτή που φαντάζονται τα παιδιά. Δεν έπρεπε να δείχνει κάποιο συγκεκριμένο συναίσθημα, γιατί δεν θα μπορούσε να προσαρμοστεί στις διάφορες περιστάσεις του παιχνιδιού. Στην ουσία, η έκφραση έπρεπε να είναι κατάλληλη τόσο για έναν οικοδόμο, όσο και για ένα καουμπόη, αφού είναι βασικό για τα PLAYMOBIL να έχουν όλα το ίδιο πρόσωπο. Επειδή το προϊόν προοριζόταν για παιδιά, δεν έπρεπε να έχει μυτερές άκρες και τα χρώματα των εξαρτημάτων έπρεπε να φαίνονται όσο το δυνατόν πιο φυσικά. Αυτά τα κριτήρια έπρεπε να προσαρμοστούν στις τεχνικές δυνατότητες και την επεξεργασία του πλαστικού υλικού.
Ήταν επίσης σημαντικό τα PLAYMOBIL να ενθαρρύνουν την ελεύθερη ανάπτυξη της φαντασίας του παιδιού. Κάθε παιδί θέλει να σχεδιάσει μόνο του την πλοκή, χωρίς την ανάμιξη μεγάλων. Δάσκαλοι και εμπειρογνώμονες βεβαιώνουν ότι τα PLAYMOBIL προσφέρουν απόλυτη ελευθερία φαντασίας, κάτι που ισχύει τόσο για τις φιγούρες, όσο και για τα εξαρτήματά τους. Τέλος, ήταν πολύ σημαντικό κάθε φιγούρα να φαίνεται ουδέτερη, ώστε η φαντασία του παιδιού να κεντρίζεται. Οι αισθητικές συμπεριφορές των παιδιών ελήφθησαν υπόψη για το παραπάνω, με αποτέλεσμα μια ελκυστική, με σωστές αναλογίες, φιγούρα που μέχρι σήμερα δεν έχει βρει μιμητές.

Αναφέρατε ότι, η συλλογή της Playmobil εμπλουτίζεται ετησίως με περίπου 60 νέα σετ. Από που προκύπτουν οι ιδέες για την ανανέωση της θεματολογίας;

Η PLAYMOBIL έχει μία και μοναδική πηγή, τις ιδέες των παιδιών. Στο Τμήμα Research & Development, στα κεντρικά της PLAYMOBIL, μελετώνται όλα τα γράμματα και οι προτάσεις των παιδιών που συλλέγονται από ολόκληρο τον κόσμο και σχεδιάζονται τα παιχνίδια των επόμενων ετών.
Μάλιστα φέτος, με την ευκαιρία των 40 χρόνων από τη γέννηση της πρώτης φιγούρας, στην Ελλάδα κάνουμε μία μεγάλη καμπάνια με τίτλο «Δημιούργησε εσύ το επόμενο PLAYMOBIL» όπου ζητάμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν και να μας στείλουν το PLAYMOBIL που θα ήθελαν να φτιάξουμε.

Είπατε προηγουμένως ότι, το παιδί μέσα από το παιχνίδι αναπαριστά πολλές φορές πραγματικές καταστάσεις, δίνοντάς τους την πλοκή που εκείνο επιθυμεί. Συνεπώς, να υποθέσουμε ότι το παιδί μέσα από το παιχνίδι μπορεί να μάθει κανόνες κοινωνικής συμπεριφοράς και να αποκτήσει συναίσθηση του κόσμου που το περιβάλλει;

Τα παιδιά, ήδη από τους πρώτους μήνες της ζωής τους, έρχονται αντιμέτωπα με δεκάδες μικροπροβλήματα. Το παιδί θα βρει τρόπους μέσα από το παιχνίδι να ξεπεράσει τα προβλήματα της καθημερινής ζωής που έχει να αντιμετωπίσει.
Αυτοί οι, «αόρατοι» στα μάτια των μεγάλων, τρόποι είναι μία από τις πιο σημαντικές διαδικασίες ωρίμανσης του μικρού ανθρώπου και λειτουργούν ως πέρασμα από την ανωριμότητα στην συναισθηματική ωριμότητα. Η αναπαράσταση της πραγματικής ζωής με φιγούρες PLAYMOBIL ωριμάζει τις ιδέες μέσα στο μυαλό του παιδιού και του δίνει την αυτοπεποίθηση που χρειάζεται, ώστε να αντεπεξέρχεται καλύτερα στις καταστάσεις που καλείται να αντιμετωπίσει.
Μέσα από το παιχνίδι μπορούμε να δείξουμε στα παιδιά μας λεπτομέρειες της καθημερινής ζωής που είναι δύσκολο να τους εξηγήσουμε με άλλο τρόπο.
Τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι εφαρμόζουν αυτά που έχουν στο μυαλό τους, εναλλάσσουν ρόλους, εξωτερικεύουν τα συναισθήματά τους και μαθαίνουν την ομαδικότητα. Σε μία ηλικία που οι τρόποι έκφρασής τους είναι ακόμα περιορισμένοι και η γλωσσική τους ικανότητα ελλιπής, η εξωτερίκευση συναισθημάτων μέσα από το παιχνίδι καθίσταται ως ένας από τους σημαντικότερους τρόπους επικοινωνίας με το γύρω κόσμο, καθώς και ως μέθοδος καλλιέργειας του σεβασμού προς τους άλλους.

Και τι γίνεται όταν το παιδί βρεθεί σε ειδικές συνθήκες, όπως παραδείγματος χάρη τα παιδιά που πάσχουν από χρόνια και απειλητικά για τη ζωή τους νοσήματα; Το παιχνίδι μπορεί να προσφέρει «ανακούφιση»;

Μιας και πρόκειται για ένα δύσκολο θέμα, θα ήταν καλύτερο να αφήσουμε το λόγο σε ειδικούς παιδοψυχολόγους. Εμείς από την πλευρά μας, μέσα από συνεργασίες με το ίδρυμα «ΚΑΝΕ ΜΙΑ ΕΥΧΗ» και το Σύλλογο «ΕΛΠΙΔΑ», έχουμε δει πολλά παιδάκια να κερδίζουν ευτυχισμένες στιγμές και φωτεινά χαμόγελα με ένα δώρο PLAYMOBIL.
Επίσης, ειδικοί εκπαιδευτικοί μάς αναφέρουν συχνά, ότι η χρήση αντικειμένων PLAYMOBIL στο μάθημα βοηθάει, για παράδειγμα, ένα παιδί με περιορισμένη όραση.
Είναι βέβαιο ότι η χρήση του PLAYMOBIL στην εκπαιδευτική διαδικασία αυξάνει την αντίληψή του παιδιού και προάγει τον δημιουργικό τρόπο σκέψης. Τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι εφαρμόζουν αυτά που έχουν στο μυαλό τους, εναλλάσσουν ρόλους και εξωτερικεύουν τα συναισθήματά τους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, η PLAYMOBIL, σχεδιάζει και υλοποιεί από το 2012 το πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης PLAYMOBIL “Play & Give”. Κάθε χρόνο, η PLAYMOBIL δημιουργεί δύο νέες συλλεκτικές φιγούρες αποκλειστικά για την Ελλάδα με έμπνευση από τα δημοφιλέστερα θέματα των παιδιών και τις αφιερώνει και πάλι στο Σύλλογο Φίλων Παιδιών με Καρκίνο ΕΛΠΙΔΑ, ενισχύοντας έμπρακτα το έργο του. Μέρος των εσόδων από τις πωλήσεις τους θα διατεθεί, όπως και το 2012, στο Σύλλογο ΕΛΠΙΔΑ.

Η Τράπεζα Εθελοντών Δοτών Μυελού των Οστών, Όραμα ΕΛΠΙΔΑΣ (2013) είναι το νέο έργο του Συλλόγου, για να εξασφαλίσει σε όλα παιδιά που το χρειάζονται, το απαραίτητο μόσχευμα για τη ζωή τους που σήμερα το αποκτούν με δυσκολία και συχνά με μεγάλο κόστος. Η PLAYMOBIL αποτελεί ένα σταθερό υποστηρικτή του Συλλόγου που δίνει δύναμη στον αγώνα του.

Μαίρη Μπιμπή

health.in.gr

Sports in

O Τζόλης των 17 γκολ και η… αδικία του Πογέτ (vids)

Ο Γκουστάβο Πογέτ δεν έκανε σωστή διαχείριση στο ματς με τη Γεωργία και αυτό φαίνεται από τον Χρήστο Τζόλη, που είναι ο πιο φορμαρισμένος Έλληνας παίκτης αυτή τη στιγμή και ήταν εκτός αποστολής.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024