Σε βάθος χρόνου...

Η ορθοστασία μπορεί να βοηθήσει στο αδυνάτισμα

Η ορθοστασία μπορεί να βοηθήσει στο αδυνάτισμα
Αν αντί να κάθεστε τουλάχιστον έξι ώρες την ημέρα κατά την διάρκεια του εργασιακού σας ωραρίου, δοκιμάστε να στέκεστε και θα μπορέσετε να χάσετε βάρος μακροπρόθεσμα, σύμφωνα με αμερικανική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο European Journal of Preventive Cardiology.

Ερευνητές της Κλινικής Mayo, με επικεφαλής τον Δρ Φρανσίσκο Λόπεζ-Χιμενεθ, μελέτησαν κατά πόσο η ορθοστασία συντελεί σε καύση περισσότερων θερμίδων, αντί της καθιστικής συμπεριφοράς στο πλαίσιο συστηματικής ανασκόπησης και μετα-ανάλυσης 46 ερευνών στις οποίες είχαν λάβει μέρος 1.184 άτομα, κατά μέσο όρο 33 ετών. Το 60% ήταν άνδρες και το μέσο σωματικό βάρος ήταν 64,9 κιλά.

Από την ανάλυση των στοιχείων προέκυψε ότι, η ορθοστασία συντελούσε σε καύση 0,15 θερμίδων ανά λεπτό, περισσότερες απ' ότι όταν κάποιος καθόταν. Η αντικατάσταση του καθισιού με έξι ώρες ορθοστασίας την ημέρα για έναν ενήλικα 64,9 κιλών συντελούσε σε καύση επιπλέον 54 θερμίδων. Και αν δεν αυξανόταν η κατανάλωση τροφής, αυτό συνεπάγεται απώλεια 2,49 κιλών σε 12 μήνες και 9,9 κιλών σε τέσσερα χρόνια.

Αξιοσημείωτο είναι ότι οι ερευνητές παρατήρησαν πως η καύση των θερμίδων μεταξύ ορθοστασίας και καθήμενης στάσης ήταν διπλάσια στους άνδρες, συγκριτικά με τις γυναίκες. Αυτό ενδεχομένως να αντικατοπτρίζει την μεγαλύτερη μυϊκή μάζα των ανδρών ως προς την καύση των θερμίδων, αφού οι θερμίδες που καίει κανείς είναι ανάλογες της μυϊκής μάζας που ενεργοποιείται κατά την ορθοστασία.

«Η παρατεταμένη ορθοστασία για τους περισσότερους ενήλικες δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμη, ειδικά για άτομα που κάνουν δουλειά γραφείου. Αλλά για κάποιον που κάθεται 12 ώρες την ημέρα, τα διαστήματα ορθοστασίας μπορούν να έχουν μεγάλα οφέλη», σημειώνει ο Δρ Λοπεζ-Χιμενεθ.

Μαίρη Μπιμπή

health.in.gr