Τρίτη 16 Απριλίου 2024
Ερευνητές δημιούργησαν ανθρώπινα ωάρια στο εργαστήριο

Διεθνής επιστημονική ομάδα δημιούργησε τα πρώτα ανθρώπινα ωάρια σε εργαστηριακές συνθήκες, ανοίγοντας τον δρόμο για καλύτερες θεραπείες γονιμότητας στο μέλλον, σύμφωνα με αμερικανική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Molecular Human Reproduction.

Οι ερευνητές του Βασιλικού Μαιευτηρίου του Εδιμβούργου, του Κέντρου Ανθρώπινης Αναπαραγωγής της Νέας Υόρκης και του Βασιλικού Νοσοκομείου για Άρρωστα Παιδιά του Εδιμβούργου, με επικεφαλής την καθηγήτρια Έβελιν Τέλφερ από τη Σχολή Βιολογικών Επιστημών, ανέπτυξαν κύτταρα ωαρίων που αφαιρέθηκαν από τον ωοθηκικό ιστό σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης, δηλαδή σε σημείο που ήταν έτοιμα να γονιμοποιηθούν.

Η εξέλιξη αυτή ενδεχομένως να μπορέσει να λειτουργήσει ως ανάχωμα στην προστασία της γονιμότητας των νεαρών γυναικών που νοσούν από καρκίνο και πρέπει να υποβληθούν σε δυνητικά επιβαρυντικές για τη γονιμότητά τους αντικαρκινικές θεραπείες. Τα ανώριμα ωάρια από τον ωοθηκικό ιστό των ασθενών θα μπορούσαν να καλλιεργηθούν εργαστηριακά και να αποθηκευθούν για μελλοντική γονιμοποίηση.

Επίσης, η μελέτη ρίχνει περισσότερο φως στο πως τα ανθρώπινα ωάρια αναπτύσσονται στα διάφορα στάδιά τους, δίνοντας το έναυσμα για τον σχεδιασμό καλύτερων θεραπειών γονιμότητας και αναπαραγωγικής ιατρικής.

Η επιστημονική ομάδα πριν την καλλιέργεια των ωοθηκικών κυττάρων είχε αναπτύξει κατάλληλες χημικές ουσίες ως περιβάλλον ανάπτυξης τους, ενώ τα δείγματα ωοθηκικού ιστού προέρχονταν από γυναίκες που είχαν υποβληθεί σε χειρουργικές επεμβάσεις ρουτίνας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι και στο παρελθόν είχαν γίνει προσπάθειες ανάπτυξης ωαρίων αλλά από ποντίκια, ενώ είχαν καλλιεργηθεί και ανθρώπινα ωάρια αλλά από όψιμα στάδια ανάπτυξης. Στην παρούσα μελέτη ωστόσο για πρώτη φορά τα ανθρώπινα ωάρια αναπτύχθηκαν σε εργαστηριακές συνθήκες από πολύ πρώιμο στάδιο.

Όπως εξηγεί η Δρ Τελφερ, «το να μπορούμε να αναπτύσσουμε πλήρως λειτουργικά ανθρώπινα ωάρια σε εργαστηριακό περιβάλλον, σίγουρα διευρύνονται οι δυνατότητές μας στον τομέα της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής. Τώρα έχουμε εστιάσει την προσπάθειά μας στην βελτιστοποίηση των συνθηκών που υποστηρίζουν την ανάπτυξη των ωαρίων και του πόσο υγιή είναι. Ελπίζουμε επίσης να βρούμε τρόπο να τα γονιμοποιήσουμε».

8 Ιουλίου-15 Απριλίου: τόσο διάστημα περίμενε ο Σλούκας…

Η μετακίνηση του Κώστα Σλούκα στον Παναθηναϊκό και η ανακοίνωση στις 8 Ιουλίου ήταν μια στιγμή που έφερε δονήσεις στο ελληνικό και ευρωπαϊκό μπάσκετ.

Τρίτη 16 Απριλίου 2024