Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
Η μακροχρόνια ανεργία προκαλεί κυτταρική γήρανση στους άνδρες

Η μακροχρόνια ανεργία επιδρά αρνητικά ακόμη και στο DNA του ανθρώπου υποστηρίζει διεθνής ερευνητική ομάδα που διαπιστώνει ότι ειδικά τους άνδρες η ανεργία για περισσότερα από δύο χρόνια είναι επιζήμια σε κυτταρικό επίπεδο.

Όπως αναφέρεται σε σχετικό άρθρο του επιστημονικού εντύπου PLoS ONE, ομάδα ειδικών από το Κολεγίου Ιμπέριαλ του Λονδίνου στη Μ.Βρετανία και του Οούλου στη Φινλανδία, με επικεφαλής τις Δρ Τζέσικα Μπάξτον και Λίνα Αλα-Μουρσούλα, ανέλυσαν δείγματα αίματος και DNA από 5.620 άνδρες και γυναίκες με μέση ηλικία 31 ετών.

Οι επιστήμονες εστίασαν στο μήκος των τελομερών των χρωμοσωμάτων, που προστατεύουν τον γενετικό κώδικα από εκφυλισμό. Όσο μικρότερο είναι το μήκος των τελομερών, τόσο μεγαλύτερη θεωρείται η βιολογική ηλικία κάποιου, οπότε καθίσταται πιο επιρρεπής σε διάφορες χρόνιες ασθένειες (καρδιοπάθειες, διαβήτη τύπου ΙΙ, καρκίνο κ.α.) και συνεπώς σε πρόωρο θάνατο. Τα τελομερή συρρικνώνονται ούτως ή άλλως με το πέρασμα του χρόνου, όμως η συρρίκνωσή τους μπορεί να επιταχυνθεί υπό την επήρεια βιολογικών και περιβαλλοντικών παραγόντων (πχ τραυματικών γεγονότων στην παιδική ηλικία).

Η έρευνα έδειξε ότι οι άνδρες που είχαν μείνει άνεργοι για περισσότερα από δύο χρόνια, είχαν υπερδιπλάσια πιθανότητα να έχουν μικρότερα τελομερή, σε σχέση με όσους εργάζονταν συνεχώς. Το ίδιο όμως δεν ίσχυε για τις μακροχρόνια άνεργες γυναίκες, για άγνωστους λόγους. Μελλοντικές μελέτες, αναμένεται να διαφωτίσουν το ζήτημα, αν δηλαδή όντως η μακροχρόνια ανεργία είναι πιο επιζήμια για το «βιολογικό ρολόι» των ανδρών από ό,τι των γυναικών.

Η ύφεση κάνει κακό στο μυαλό
Μια δεύτερη μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο Journal of Epidemiology and Community Health, και έγινε από την Δρ Ανια Λάιστ του Πανεπιστημίου του Λουξεμβούργου, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι απολύσεις, η υποχρεωτική μερική απασχόληση, ο χαμηλότερος μισθός και η γενικότερη υποβάθμιση των συνθηκών εργασίας, όλα αυτά δηλαδή που συνήθως παρατηρούνται σε συνθήκες ύφεσης μιας οικονομίας, έχουν επίπτωση στις γνωσιακές-νοητικές επιδόσεις των ανθρώπων και μάλιστα σε βάθος χρόνου.

Οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία για περίπου 12.000 ανθρώπους άνω των 50 ετών σε 11 ευρωπαϊκές χώρες. Οι επιστήμονες εστίασαν στην επίπτωση που είχαν στους ανθρώπους ηλικίας 50-74 ετών οι κατά καιρούς οικονομικές υφέσεις, τις οποίες είχαν προηγουμένως βιώσει σε μικρότερη ηλικία (25 έως 49 ετών). Οι περισσότεροι άνθρωποι είχαν βιώσει τουλάχιστον μια ύφεση στη ζωή τους.

Η ανάλυση έδειξε ότι όσοι δεν είχαν ζήσει καθόλου την εμπειρία της ύφεσης πριν τα 50 τους, κατά τις επόμενες δεκαετίες της ζωής τους εμφάνιζαν κατά μέσο όρο μικρότερη επιδείνωση των νοητικών-γνωσιακών επιδόσεών τους σε σχέση με όσους είχαν βιώσει υφέσεις, ιδίως όσους είχαν περάσει πάνω από τέσσερις τέτοιες κοινωνικοοικονομικές καταστάσεις.

Παρτιζάν – Ολυμπιακός 69-74: Τεράστια νίκη στο Βελιγράδι και βήμα τετράδας!

Ο Ολυμπιακός βρέθηκε ακόμα και στο -13, αλλά με αντεπίθεση διαρκείας γύρισε τούμπα το παιχνίδι και πέτυχε μια σπουδαία νίκη στη μάχη για την τετράδα.

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024