Τρίτη 16 Απριλίου 2024
Ανακαλύφθηκε πρωτεΐνη που πυροδοτεί  την ανδρική φαλάκρα

Ανακαλύφθηκε πρωτεΐνη που πυροδοτεί την ανδρική φαλάκρα

Ένα νέο βιολογικό στοιχείο για την ανδρική αλωπεκία ανακάλυψαν Αμερικανοί ερευνητές, δημιουργώντας ελπίδες για μια μελλοντική θεραπεία ή και πρόληψης της τριχόπτωσης. Μια πρωτεΐνη που ανιχνεύεται μόνο στην περιοχή φαλάκρας δείχνει να πυροδοτεί το πρόβλημα, οπότε το μπλοκάρισμά της με φάρμακα θα μπορούσε ίσως να αναστρέψει την τριχόπτωση,

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο Science Translational Medicine, ερευνητές του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια με επικεφαλής τον Δρ Γεώργιο Κοτσαρέλη, έκαναν πειράματα σε ποντίκια αλλά και άνδρες με αλωπεκία (φαλάκρα) και εντόπισαν μια πρωτεΐνη που προκαλεί την τριχόπτωση. Στόχος τους είναι να χαρτογραφήσουν το πρότυπο λειτουργίας της και να αναπτύξουν φάρμακα που θα στοχεύουν ακριβώς αυτό. Ελπίζουν ότι θα μπορέσουν να δώσουν στην θεραπεία τη μορφή μιας εύχρηστης κρέμας που θα εφαρμόζουν οι άνθρωποι απευθείας στο σημείο του κεφαλιού που εμφανίζεται η αραίωση της τριχοφυΐας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι περισσότεροι άνδρες καταλήγουν με φαλάκρα λίγο μετά την μέση ηλικία, με το 80% να έχει έκδηλο πρόβλημα μετά την ηλικία των 70 ετών.

Η ανδρική ορμόνη τεστοστερόνη παίζει καθοριστικό ρόλο, όπως επίσης και γενετικοί παράγοντες. Ο συνδυασμός αυτός προκαλεί συρρίκνωση των θυλάκων της τρίχας, οι οποίοι τελικά μικραίνουν, γίνονται σχεδόν αόρατοι και προκύπτει η αλωπεκία.

Οι επιστήμονες ανέλυσαν τα γονίδια που είναι ενεργοποιημένα όταν οι άνδρες αρχίζουν να εμφανίζουν έντονη τριχόπτωση. Παρατήρησαν ότι μια βασική πρωτεΐνη, η συνθάση της προσταγλανδίνης D είναι αυξημένη στα κύτταρα των θυλάκων της τρίχας των φαλακρών σημείων του κρανίου, αλλά όχι στις περιοχές με τριχωτό.

Τα ποντίκια που είχαν τροποποιηθεί γενετικά να έχουν αυξημένα επίπεδα της πρωτεΐνης ήταν τελείως φαλακρά, ενώ οι μεταμοσχευμένες ανθρώπινες τρίχες σταμάτησαν να αναπτύσσονται όταν τους χορηγήθηκε η πρωτεΐνη.

Όπως εξηγεί ο Δρ Κοτσαρέλης, επικεφαλής του Τμήματος Δερματολογίας του αμερικανικού πανεπιστημίου «Αποδείξαμε ότι η προσταγλανδίνη ήταν αυξημένη στα φαλακρά σημεία των ανδρών, ενώ ανέστειλε και την ανάπτυξη της τριχοφυΐας. Εντοπίσαμε λοιπόν έναν στόχο για την μελλοντική θεραπεία της ανδρικής αλωπεκίας. Το επόμενο βήμα μας είναι να ελέγξουμε τα συστατικά που μπορούν να επηρεάσουν αυτόν τον υποδοχέα και να δούμε αν η εμπλοκή του υποδοχέα μπορεί να αναστρέψει την φαλάκρα ή απλά να την αναστρέψει, ερώτημα που θα χρειαστούμε χρόνο μέχρι να το απαντήσουμε».

Η αναστολή της ανάπτυξης της τρίχας προκαλείται όταν η πρωτεΐνη προσδένεται σε έναν υποδοχέα των κυττάρων των θυλάκων της τρίχας. Αρκετά φάρμακα που στοχεύουν αυτό ακριβώς το στάδιο της αλωπεκίας έχουν ήδη αναπτυχθεί και βρίσκονται στο στάδιο των κλινικών δοκιμών.

8 Ιουλίου-15 Απριλίου: τόσο διάστημα περίμενε ο Σλούκας…

Η μετακίνηση του Κώστα Σλούκα στον Παναθηναϊκό και η ανακοίνωση στις 8 Ιουλίου ήταν μια στιγμή που έφερε δονήσεις στο ελληνικό και ευρωπαϊκό μπάσκετ.

Τρίτη 16 Απριλίου 2024